Font Size

Profile

Cpanel

آیه تطهیرشامل چه کسانی است،اهل بیت چه کسانی هستند؟

ایه تطهیر شامل چه کسانی است ، اهل بیت چه کسانی هستند؟

    در اثبات اینکه اهل بیت پیامبر(ص)،امیرالمومنین،فاطمه زهرا،امام حسن و امام حسین  هستند مقالات مفصل و جامعی نوشته شده است که نیاز به تکرار آن نیست؛ لذا فقط  در اینجا ما به فقط به چند روایت صحیح السند در این باب اشاره می کنیم.

آیا اهل بیت به معنای اهالی منزل است؟

بساری از افراد که اط سطح سواد پایین برخوردارند یا قصد عناد دارند، گفته اند که اهل بیت به معنی افراد خانه می باشد فلذا تمام همسران پیامبر (ص) از اهل بیت هستند.

در اینجا اشاره به چند نکته قابل تامل است:

در قرآن می بینیم که لفظ اهل برای بعضی خاص از خاندان انبیا استعمال شده است و مقصود تمامی نزدیکان ایشان نیست . زیرا در قرآن حتی پسر نوح نبی علیه السلام هم از اهل ایشان استثنا شده است  . تا چه رسد به همسر( مانند همسر نوح ولوط)

قَالَ یَا نُوحُ إنَّهُ لَیسَ مِن أهلِکَ إنَّهُ عَمَلٌ غَیرُ صَالِحٍ (سوره هود آیه 46)

خداوند فرمود ای نوح او از خاندان تو نیست او (صاحب) عمل ناشایست است.

پس برای فهمیدن معنای اهل بیت هر رسولی باید به منبع وحی تمسک جسته از او معنای اهل بیت را پرسید .

هدف از داخل کردن زنان پیامبر (ص) به اهل بیت

باتوجه به آیات قرآن که در شان مقام اهل بیت نازل شده است، بعضی خواسته اند تا با داخل کردن زنان پیامبر (ص) من جمله عایشه، او را از گناهانش مثل جنگ با امام زمانش و خلیفه مسلمان تبرئه کنند.

آیه تطهیر

یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ ......وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا   32-33 احزاب

اى همسران پیامبر!...... و در خانه‏هاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید؛

خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

پر واضح است که تا قبل از کلمه انما... روی سخن خداوند با همسران پیامبر (ص)(استعمال صیغه جمه مونث)

اما اولا وقتی به اهل بیت می رسد صیغه جمع مذکر بکار برده می شود؛لذا با قاطیعیت می توان گفت که  "عنکم" "از شما"  این شما انحصارا زنان پیامبر (ص) را در بر نمیگیرد؛ والا باید اینطور می آمد:  "عنکن " 

و دوما اگر قرار بود همه اهالی خانه ها باشند ،باید اینطور می آمد :" اهل البیوت" اما این در حالی است که فقط به یک خانه اشاره شده نه خانه همه ی زنان رسول خدا.

گذشته از واضح بودن این آیه  ، روایات صحیحه این انحصار را برای ما کاملا روشن می سازد:

روایت اول: شان نزول در حق ال عبا  به نقل از عایشه

عن صَفِیَّهَ بِنْتِ شَیْبَهَ، قَالَتْ قَالَتْ عَائِشَهُ خَرَجَ النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم غَدَاهً وَعَلَیْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَیْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَهُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِیٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا).

صحیح مسلم: 130/7 ح 6414

عائشه گفت که رسول خدا صبح هنگام بیرون رفتند و بر روی دوش ایشان عبایی طرح دار از موی سیاه بود . پس حسن بن علی آمد پس او را در زیر عبا گرفت . پس حسین آمد  و او را نیز وارد کرد . پس  علی آمد او را نیز وارد کرد . سپس فرمود : خداوند می خواهد از شما اهل بیت پلیدی ها را دور کند و شما را پاک نماید .

...عمر بن أبی سلمه ربیب النبی صلى الله عیله وسلم قال : نزلت هذه الآیه على النبی صلى الله علیه و سلم { إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا } فی بیت أم سلمه فدعا النبی صلى الله علیه و سلم فاطمه و حسنا و حسینا فجللهم بکساء وعلی خلف ظهره فجلله بکساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا قالت أم سلمه وأنا معهم یا نبی الله ؟ قال أنت على مکانک وأنت إلی خیر

قال الشیخ الألبانی : صحیح

الجامع الصحیح سنن الترمذی  5/633

وقتی که ایه تطهیر نازل شد در بیت ام سلمه،رسول خدا، حسن حسین علی وفاطمه را خواست پس عبایی بر روی ایشان کشید و گفت خداوندا ایشان اهل بیت من هستند پس بدی را از ایشان دور گردان وایشان را پاک نما...

تصریح رسول الله (ص) به انحصار اهل عبا و عدم دخول زنان در این آیه

1 حدثنا محمود بن غیلان حدثنا أبو أحمد الزبیری حدثنا سفیان عن زبید عن شهر بن حوشب عن أم سلمه أن النبی صلى الله علیه وسلم  جلل على الحسن والحسین وعلی وفاطمه کساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی وخاصتی أذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا فقالت أم سلمه وأنا معهم یا رسول الله قال إنک إلى خیر قال هذا حدیث حسن وهو أحسن شیء روی فی هذا وفی الباب عن عمر بن أبی سلمه وأنس بن مالک وأبی الحمراء ومعقل بن یسار وعائشه

سنن الترمذی ج5/ص699 فی تعلیق البانی ص855

ام سلمه همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : رسول خدا بر روی حسن ، حسین ، علی وفاطمه عبایی کشید .پس فرمود که حداوندا ایشان اهل بیت من و نزدیکان من هستند . از ایشان پلیدی را ببر و ایشان را پاک گردان . ام سلمه می گوید : از رسول خدا پرسیدم که آیا من همراه ایشان هستم (از اهل بیتم)؟ فرمودند تو بر خوبی هستی (از اهل بیت  نیستی اما از نیکانی) .

   

ترمذی گفته است که این حدیث خوبی است و بهترین روایت در این زمینه است ...

البانی در کتاب خود (صحیح سنن الترمذی، الألبانی 3: 306 ح 3205) این روایت را صحیح دانسته است  .

همچنین این روایت را حاکم نیشابوری نقل کرده وگفته است:

هذا حدیث صحیح على شرط البخاری ولم یخرجاه.

 المستدرک: 416/2، 146/3.

این روایت طبق نظر بخاری ومسلم صحیح است ولی آن را ذکر نکرده اند.

همچنین بعد از ذکر روایتی با همین مضمون می گوید:

هذا حدیث صحیح على شرط مسلم ولم یخرجاه.

 المستدرک: 416/2.

این روایت طبق نظر مسلم صحیح است ولی آن را نقل نکرده است.

وحتی طبرانی در ج3/ص52 از حدیث 2662 تا 2673 ده روایت می آورد که در آنها تصریح به همین مضمون شده است که اهل بیت رسول خدا تنها علی فاطمه حسن وحسین هستند و حتی ام سلمه از همسران رسول خدا در آن مجموعه نیست .

دیدگاه ابن تیمیه حرانی

ابن تیمیه که رهبر نظری وهابیون است در مورد ایشان چنین می گوید :

والحسن والحسین من أعظم أهل بیته اختصاصا به کما ثبت فی الصحیح أنه دار کساءه على علی وفاطمه وحسن وحسین ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی فأذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا

منهاج السنه النبویه ج4/ص561

معنی این عبارت واضح است که خدایا ایشانند که خاندان من هستند پس از ایشان پلیدی ها را دور کن وپاکشان گردان.

در جمله اللهم هولاء اهلی بیتی    واضح است که خداوند ایشان را به عنوان اهل بیت معرفی کرده اند.

در این عبارت هیچ شرطی برای طهارت اهل بیت قرار داده نشده است .یعنی تقوای ایشان فرض شده است .

اما در مورد همسران رسول خدا در قرآن می بینیم که فرموده است :

یَا نِسَاءَ النبی لَستُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إن اتَّقَیتُنَّ (سوره احزاب آیه 32)

ای زنان رسول خدا مانند بقیه زنان نیستید اگر تقوا داشته باشید.

دیدگاه صحابه نسبت به اهل بیت

نیز در بعضی رویات صحیحه اهل تسنن آمده که بعضی از بزرگان صحابه صریحا همسران رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را جزو اهل بیت نمی دانند:

عَنْ زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ دَخَلْنَا عَلَیْهِ فَقُلْنَا لَهُ لَقَدْ رَأَیْتَ خَیْرًا لَقَدْ صَاحَبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَصَلَّیْتَ خَلْفَهُ وَسَاقَ الْحَدِیثَ بِنَحْوِ حَدِیثِ أَبِی حَیَّانَ غَیْرَ أَنَّهُ قَالَ أَلَا وَإِنِّی تَارِکٌ فِیکُمْ ثَقَلَیْنِ أَحَدُهُمَا کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ مَنْ اتَّبَعَهُ کَانَ عَلَى الْهُدَى وَمَنْ تَرَکَهُ کَانَ عَلَى ضَلَالَهٍ وَفِیهِ فَقُلْنَا مَنْ أَهْلُ بَیْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لَا وَایْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَهَ تَکُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنْ الدَّهْرِ ثُمَّ یُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِیهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَیْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِینَ حُرِمُوا الصَّدَقَهَ بَعْدَهُ

صحیح مسلم ج4/ص1874 کتاب فضائل الصحابه باب من فضائل علی بن أبی طالب

پس گفتیم (از زید بن ارقم) که اهل بیت رسول خدا کیانند؟ همسران او؟ پاسخ داد : نه قسم به خدا که زن چند وقتی با شوهرش خواهد بود سپس وی را طلاق داده وبه نزد خانواده اش وبستگانش باز می گردد .

تصریح ام سلمه و عایشه نسبت به اینکه  از اهل بیت نیستند

نیز احمد بن حنبل و طبرانی در ضمن این روایت نقل کرده اند که  ام سلمه گفت :

عَنْ أُمِّ سَلَمَهَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ K قَالَ لِفَاطِمَهَ: " ائْتِینِی بِزَوْجِکِ وَابْنَیْکِ "، فَجَاءَتْ بِهِمْ، فَأَلْقَى عَلَیْهِمْ کِسَاءً فَدَکِیًّا، قَالَ: ثُمَّ وَضَعَ یَدَهُ عَلَیْهِمْ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّ هَؤُلَاءِ آلُ مُحَمَّدٍ، فَاجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَبَرَکَاتِکَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ "، قَالَتْ أُمُّ سَلَمَهَ فَرَفَعْتُ الْکِسَاءَ لِأَدْخُلَ مَعَهُمْ، فَجَذَبَهُ مِنْ یَدِی، وَقَالَ: " إِنَّکِ عَلَى خَیْرٍ " 

مسند أحمد ج 6 ص 323، المعجم الکبیر للطبرانی ج 3 ص 53و...

...پس من عبا را بالا بردم تا همراه ایشان داخل شوم، پس حضرت آن را از دست من کشیده و فرمودند تو بر خیر هستی.

محمد بن اسماعیل بخارى در صحیح خود به نقل از عائشه مى‌نویسد:

...قالت عائشه ما أَنْزَلَ الله فِینَا شیئا من الْقُرْآنِ إلا أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ عُذْرِی.

 هیچ چیزى از قرآن در باره ما خاندان نازل نشده است؛ مگر این که خداوند [آیه] عذر مرا نازل کرده است [اشاره به آیه افک]

البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل ابوعبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج4، ص1827، ح4550، کتاب التفسیر، بَاب «وَالَّذِی قال لِوَالِدَیْهِ أُفٍّ لَکُمَا...»، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامه - بیروت، الطبعه: الثالثه، 1407 - 1987.

نکته: درباره اینکه ایه افک درباره عایشه نازل نشده است بعدا در مقاله ای جداگانه خواهیم پرداخت.

اگر خود عایشه قبول داشت که شامل ایه تطهیر است،حتما به آن اشاره ای می کرد. همانطوری که ماوردی در تفسیرش نوشته است:

النکت والعیون تفسیر الماوردی  ج 4   ص 401؛ اسم المؤلف:  أبو الحسن علی بن محمد بن حبیب الماوردی البصری الوفاه: 450هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه - بیروت / لبنان - لا یوجد ، الطبعه : لا یوجد ، تحقیق : السید ابن عبد المقصود بن عبد الرحیم

وفی قوله تعالى ) أَهْلَ الْبَیْتِ ( - ثلاثه أقاویل :

أحدها : أنه عنى علیاً وفاطمه والحسن والحسین رضی الله عنهم , قاله أبو سعید الخدری وأنس بن مالک وعائشه وأم سلمه رضی الله عنهم .

الثانی : أنه عنى أزواج النبی صلى الله علیه وسلم خاصه , قاله ابن عباس وعکرمه .

الثالث : أنها فی الأهل والأزواج , قاله الضحاک .

در قول خداوند در اهل البیت سه گونه گفتار است:

اولین : آنها علی ،فاطمه،حسن و حسین علیهم السلام هستند.این را ابوسعید خدری و انس بن مالک و عایشه و ام سلمه گفته اند.

دومین قول:فقط خاص ازواج پیامبر ص هست. این را ابن عباس و عکرمه(از خوارج) گفته اند.

قول سوم: همه اهالی و ازواج هستند.این را ضحاک گفته است.

ابن عساکر در کتاب الاربعین فی مناقب امهات المومنین بعد از نقل روایت مینویسد:

این حدیث صحیح است...

و همچنین در پایان حدیث سی و ششم  اینگونه مینویسد: ...واهل بیت همان کسانی هستند که به انها اشاره شد و در خانه و در ان حالت بودند ؛و گرنه ال پیابر(ص) همگی از اهل بیت بودند؛ و این ایه نازل شد فقط مخصوص این افراد یادشده. والله اعلم

الحدیث السادس والثلاثون

أخبرنا الشیخ الإمام الزاهد صدر الدین شیخ الشیوخ أبو القاسم عبدالرحیم بن إسماعیل بن أبی سعد الصوفی والشیخ الإمام أبو أحمد عبد الوهاب بن علی بن علی بن الأمین قالا أنا أبو القاسم هبه ( الله ) بن الحصین أنا أبو طالب محمد بن محمد غیلان أنا أبو بکر محمد بن عبدالله بن إبراهیم ( 48 ب ) الشافعی نا إسحاق بن میمون الحربی نا أبو غسان نا فضیل عن عط عن أبی سعید الخدری عن أم سلمه رضی الله عنها قالت نزلت هذه الایه فی بیتی ) إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت ویطهرکم تطهیرا ( قلت یارسول الله ألست من أهل البیت قال إنک إلى خیر إنک من أزواج رسول الله e قالت وأهل البیت رسول الله e وعلی وفاطمه والحسن والحسین رضی الله عنهم أجمعین .

هذا حدیث صحیح وقد روى من وجه آخر دون ذکر أم سلمه قلت یارسول الله وقد رواه أبو سعید سعد بن مالک بن سنان الخدری صحب النبی e وروى عنه الکثیر روى عنه ابن عمر وجابر وابن عبدالله ( 49 أ ) وأبو سلمه وأبو صالح وعبید الله بن عبدالله بن عتبه وحمید بن عبدالرحمن وعطاء بن یسار و مات سنه أربع وسبعین.

هذا یدخل فی روایه الصحابی عن الصحابی

وقولها وأهل البیت هؤلاء الذین ذکرتهم إشاره إلى الذین وجدوا فی البیت فی تلک الحاله وإلا فآل رسول الله صلى الله علیه وعلیهم کلهم أهل البیت والآیه نزلت خاصه فی هؤلاء المذکورین والله أعلم.

الأربعین فی مناقب أمهات المؤمنین  ج 1   ص 105، اسم المؤلف:  أبو منصور عبد الرحمن بن محمد بن هبه الله بن عساکر الوفاه: 620 ، دار النشر : دار الفکر - دمشق - 1406 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : محمد مطیع الحافظ ,‏غزوه بدیر

حضرت رسول الله(ص)،اهل بیت را در زیر کسا معرفی کردند

(26135)- [26205] حَدَّثَنَا عَفَّانُ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَهَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ زَیْدٍ، عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ، عَنْ أُمِّ سَلَمَهَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ K قَالَ لِفَاطِمَهَ: " ائْتِینِی بِزَوْجِکِ وَابْنَیْکِ "، فَجَاءَتْ بِهِمْ، فَأَلْقَى عَلَیْهِمْ کِسَاءً فَدَکِیًّا، قَالَ: ثُمَّ وَضَعَ یَدَهُ عَلَیْهِمْ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّ هَؤُلَاءِ آلُ مُحَمَّدٍ، فَاجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَبَرَکَاتِکَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ "، قَالَتْ أُمُّ سَلَمَهَ فَرَفَعْتُ الْکِسَاءَ لِأَدْخُلَ مَعَهُمْ، فَجَذَبَهُ مِنْ یَدِی، وَقَالَ: " إِنَّکِ عَلَى خَیْرٍ "

مسند أحمد بن حنبل  ج 6   ص 323

ام سلمه میگوید رسول خدا به حضرت زهرا (س) فرمودند:همسران و پسرانت را بیاور. و حضرت با ایشان امد و کسا را برایشان کشیدند و دست مبارک را بر ایشان قرار دادند و فرمودند: خداوندا به راستی که اینان آل محمد هستند؛ پس صلوات و برکاتت را بر محمد و ال محمد قرار بده . به راستی که تو ستایش شده و صاحب بزرگی هستی....

پس طبق این روایت ما هر وقت صلوات بر پیامبر (ص) و آل ایشان می فرستیم ، یعنی صلوات بر ایشان و اهل بیت ایشان فرستاده ایم

اللهم صل علی محمد و ال محمد

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

جستجو

پاسخگویی آنلاین

برای شروع چت کلیک کنید

آمار بازدید کنندگان

امروز97
دیروز126
این هفته97
این ماه2139
مجموع126284

آی پی شما: 54.80.82.9 مرورگر شما: Unknown - Unknown دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397 22:05

سایت صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمومنین است. پشتیبانی: CoalaWeb

تصاویر اتفاقی

IMG_5722.jpg