Font Size

Profile

Cpanel

چرا شیعه در وضو پای خود را نمیشوید؟

 

آقایان میگویند که  روایت شستن پا درکتب شیعه موجود است وشیعه به آن عمل نمیکند!!
و به روایات ضعیفی مثل روایت مرحوم ثقفی در کتاب الغارات استناد میکنند که امیرالمومنین در نامه اش به محمد بن ابی بکر نوشته است که پاهای خود را بشوید!!
اما از آنها سوال میکنیم که ایا خود تابحال این روایات را دیده اند؟  آیا این روایات ضعیف برای شیعه هیچ جای استناد دارد؟
 

روایت شیعه مبنی بر صحت وضوی خویش:

هر چند در این باب روایات فراوان است،اما به ذکر یکی از آنها بسنده میکنیم و به اشکالات اهل سنت و وهابیون به  وضوی شیعه می پردازیم:

 

عَلِیٌّ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِیعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَهَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ لَا أَحْکِی لَکُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْنَا بَلَى فَدَعَا بِقَعْبٍ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنْ مَاءٍ ثُمَّ وَضَعَهُ بَیْنَ یَدَیْهِ ثُمَّ حَسَرَ عَنْ ذِرَاعَیْهِ ثُمَّ غَمَسَ فِیهِ کَفَّهُ الْیُمْنَى ثُمَّ قَالَ هَکَذَا إِذَا کَانَتِ الْکَفُّ طَاهِرَهً ثُمَّ غَرَفَ فَمَلَأَهَا مَاءً فَوَضَعَهَا عَلَى جَبِینِهِ ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ سَدَلَهُ عَلَى أَطْرَافِ لِحْیَتِهِ ثُمَّ أَمَرَّ یَدَهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ ظَاهِرِ جَبِینِهِ مَرَّهً وَاحِدَهً ثُمَّ غَمَسَ یَدَهُ الْیُسْرَى فَغَرَفَ بِهَا مِلْأَهَا ثُمَّ وَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْیُمْنَى وَ أَمَرَّ کَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ ثُمَّ غَرَفَ بِیَمِینِهِ مِلْأَهَا فَوَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْیُسْرَى وَ أَمَرَّ کَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ وَ مَسَحَ مُقَدَّمَ رَأْسِهِ وَ ظَهْرَ قَدَمَیْهِ بِبِلَّهِ یَسَارِهِ وَ بَقِیَّهِ بِلَّهِ یُمْنَاهُ قَالَ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّ اللَّهَ وَتْرٌ یُحِبُّ الْوَتْرَ فَقَدْ یُجْزِئُکَ مِنَ الْوُضُوءِ ثَلَاثُ غُرَفَاتٍ وَاحِدَهٌ لِلْوَجْهِ وَ اثْنَتَانِ لِلذِّرَاعَیْنِ وَ تَمْسَحُ بِبِلَّهِ یُمْنَاکَ نَاصِیَتَکَ وَ مَا بَقِیَ مِنْ بِلَّهِ یَمِینِکَ ظَهْرَ قَدَمِکَ الْیُمْنَى وَ تَمْسَحُ بِبِلَّهِ یَسَارِکَ ظَهْرَ قَدَمِکَ الْیُسْرَى

قَالَ زُرَارَهُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع سَأَلَ رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع عَنْ وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَحَکَى لَهُ مِثْلَ ذَلِکَ

الکافی ج : 3  ص :  25 

 
شیخ کلینی از زراره نقل می کند که امام باقر(ع) فرمود:"آیا برای شما کیفیت وضوی پیامبر(ص) را نقل ننمایم؟ عرض کردیم: آری، حضرت دستور داد که قدحی از آب حاضر کنند و آن را جلو روی خود گذارد سپس آستین های خود را تا آرنج بالا زد و کف دست راست خود را در آب وضو فرو برد و فرمود: در صورتی که دست پاک باشد باید چنین کرد. سپس مشت خود را پر از آب کرد و بر پیشانی خود ریخت و فرمود بسم الله» و آب را بر محاسن خود جاری ساخت و دست خود را بر صورت و پیشانی خود کشید. سپس دست چپ خود را پر از آب کرد و بر روی آرنج دست راست خود ریخت و آن را بر ساق دست خود کشید، آنگاه آب تا سر انگشتانش جاری شد. سپس دست راست خود را پر از آب کرد و بر آرنج دست چپ ریخت و بر ساق دست چپ خود کشید و آب را بر اطراف انگشتانش جاری ساخت و بعد جلو سر خود و روی پاهای خود را با تری باقیمانده در دست راست و دست چپ خود مسح کشید.
زراره گوید امام باقر (ع) فرمود:شخصی از امیرمؤمنان (ع) در باره وضو پیامبر(ص) سؤال کرد. حضرت درست این جریان را برای او نقل فرمود.

اما  روایت دیگری که وهابیون به آن استناد میکنند:

[8] فَأَمَّا مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ«» عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُنَبِّهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ زَیْدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ«» قَالَ جَلَسْتُ أَتَوَضَّأُ فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص حِینَ ابْتَدَأْتُ فِی الْوُضُوءِ فَقَالَ لِی تَمَضْمَضْ وَ اسْتَنْشِقْ وَ اسْتَنَّ ثُمَّ غَسَلْتُ ثَلَاثاً فَقَالَ قَدْ یُجْزِیکَ مِنْ ذَلِکَ الْمَرَّتَانِ فَغَسَلْتُ ذِرَاعَیَّ وَ مَسَحْتُ بِرَأْسِی مَرَّتَیْنِ فَقَالَ قَدْ یُجْزِیکَ مِنْ ذَلِکَ الْمَرَّهُ وَ غَسَلْتُ قَدَمَیَّ فَقَالَ لِی یَا عَلِیُّ خَلِّلْ بَیْنَ الْأَصَابِعِ لَا تُخَلَّلْ بِالنَّارِ

فَهَذَا خَبَرٌ مُوَافِقٌ لِلْعَامَّهِ وَ قَدْ وَرَدَ مَوْرِدَ التَّقِیَّهِ لِأَنَّ الْمَعْلُومَ الَّذِی لَا یَتَخَالَجُ فِیهِ الشَّکُّ مِنْ مَذَاهِبِ أَئِمَّتِنَا ع الْقَوْلُ بِالْمَسْحِ عَلَى الرِّجْلَیْنِ وَ ذَلِکَ أَشْهَرُ مِنْ أَنْ یَدْخُلَ فِیهِ شَکٌّ أَوِ ارْتِیَابٌ بَیَّنَ ذَلِکَ أَنَّ رُوَاهَ هَذَا الْخَبَرِ کُلَّهُمْ عَامَّهٌ وَ رِجَالُ الزَّیْدِیَّهِ وَ مَا یَخْتَصُّونَ بِرِوَایَتِهِ لَا یُعْمَلُ بِهِ عَلَى مَا بُیِّنَ فِی غَیْرِ مَوْضِعٍ

الاستبصار للطوسی (1/ 65) و تهذیب الأحکام (1/93) ووسائل الشیعه للحر العاملی (1/ 296). جواهر الکلام - الشیخ الجواهری - ج 36 - ص 296

ضعف سند:

عمرو بن‏ خالد الواسطی:

رجال‏الطوسی /ص‏142 : بتری

الخلاصه للحلی /ص‏241 : کان بتریا

او بتری مذهب بوده و هیچ توثیقی از وی در کتب رجالی شیعه درباره او یافت نمیشود.
ما تحدی میکنیم که وهابیونی از قبیل خدمتی و... بیایند و مردانه سند این روایات را بررسی نمایند.

امیرالمومنین (ع) و رسول الله(ص)  چگونه وضو میگرفتند و از آیه وضو چه برداشتی داشته اند:

ما پیرو رسول الله(ص) و  امیرالمومنین (ع)هستیم؛حال ببینیم که  ایشان چگونه وضو می گرفتند:

چون در این باب روایت زیاد است لذا ما به چند روایت بسنده میکنیم.

وضوی رسول الله (ص)به نقل از صحیح بخاری :

5462 - حدثنا قیس بن حفص حدثنا عبد الواحد حدثنا الأعمش قال حدثنی أبو الضحى قال حدثنی مسروق قال حدثنی المغیره بن شعبه قال  :

انطلق النبی صلى الله علیه و سلم لحاجته ثم أقبل فتلقیته بماء فتوضأ وعلیه جبه شأمیه فمضمض واستنشق وغسل وجهه فذهب یخرج یدیه من کمیه فکانا ضیقین فأخرج یدیه من تحت الجبه فغسلهما ومسح برأسه وعلى خفیه.

مغیره بن شعبه گفت: پیامبر ص برای حاجت رفت سپس برگشت و برای او اب وضو اوردم و.... تا انجا که میگوید:  سرش را مسح کرد و بر کفشش مسح کرد!!

صحیح بخاری:ج5ص2185- کتاب اللباس - باب من لبس جبه ضیقه الکمین فی السفر

و همچنین دیگر صاحبان صحاح مثل ابن ماجه و نسایی وابی داود نوشته اند:

460 حدثنا محمد بن یحیى حدثنا حجاج حدثنا همام حدثنا إسحق بن عبد الله بن أبی طلحه حدثنی علی بن یحیى بن خلاد عن أبیه عن عمه رفاعه بن رافع أنه کان جالسا عند النبی صلى الله علیه وسلم فقال إنها لا تتم صلاه لأحد حتى یسبغ الوضوء کما أمره الله تعالى یغسل وجهه ویدیه إلى المرفقین ویمسح برأسه ورجلیه إلى الکعبین .

 صحیح وضعیف سنن ابن ماجه-تعلیق محمد ناصرالدین الالبانی-ج2ص32

تحقیق الألبانی :صحیح

 صحیح الترغیب والترهیب ( 1 / 93 ) ، صحیح أبی داود ( 804 )

رفاعه بن رافع گفت کنار پیامبر بودیم و ایشان فرمود : همانگونه که خداوند امر کرده(یعنی در قران اورده) برای وضو باید صورتش رابشویدو دستانش را تا آرنج ها و مسح کند سرش را  و پایش را تا قوزک .
البانی هم این روایت را صحیح دانسته است.

و همچنین شوکانی از مفسرین نامی اهل سنت در تفسیر  آیه شریفه وضو مینویسد:

 - روى : عن إبن عباس : أنه قال : الوضوء غسلتان ومسحتان.

در روایت ابن عباس امده که گقت: وضو دو شستن(دست و صورت)دارد و دو مسح(سر و پا)

قال : وکان عکرمه یمسح رجلیه وقال : لیس فی الرجلین غسل إنما نزل فیهما المسح.

و گقت: عکرمه پاهایش را مسح میکرد و گقت: در پاها شستنی نیست؛ انچه که نازل شده در ان مسح است

وقال عامر الشعبی نزل جبریل بالمسح.

و عامر شعبی گفت: جبرییل مسح را نازل کرد.

قال : وقال قتاده إفترض الله مسحتین وغسلتین.

و قتاده گفت: خداوند دو مسح و دو غسل را واجب کرد.

الشوکانی تفسیر فتح القدیر - تفسیر سوره المائده - تفسیر قوله تعالى :

یا أیها الذین آمنوا إذا قمتم إلى الصلاه فاغسلوا وجوهکم وأیدیکم إلى المرافق الجزء : ( 1 ) - رقم الصفحه358

همچنین سیوطی مینوسید:

وأخرج إبن أبى حاتم ، عن إبن عباس فی قوله : وإمسحوا برؤسکم وأرجلکم ، قال : هو المسح....

السیوطی - تفسیر الدر المنثور - الجزء : ( 2 ) - رقم الصفحه : ( 262 )

همچنین ابن کثیر دمشقی سلفی و قرطبی نیز در تفسیر این آیه همین نوشته اند:

إبن کثیر تفسیر القرآن العظیم - تفسیر سوره المائده الجزء : ( 3 ) - رقم الصفحه  ( 52 )

وقال إبن جریر : حدثنا : أبو کریب ، حدثنا : محمد بن قیس الخراسانی ، عن إبن جریج ، عن عمرو بن دینار ، عن عکرمه ، عن إبن عباس قال : الوضوء غسلتان ومسحتان ، وکذا روى سعید بن أبی عروبه ، عن قتاده.

ابن عباس گقت: وضو دو شستن(دست و صورت)دارد و دو مسح(سر و پا) .

وقال إبن أبی حاتم : حدثنا : أبی ، حدثنا : أبو معمر المنقری ، حدثنا : عبد الوهاب ، حدثنا : علی بن زید ، عن یوسف بن مهران ، عن إبن عباس : وإمسحوا برؤوسکم وأرجلکم إلى الکعبین ، قال هو المسح.

اعتبار تفسیر ابن ابی حاتم از دیدگاه ابن تیمیه:

کتفسیر ابن جریج و ابن أبی حاتم و غیرهم من العلماء الأکابر الذین لهم فی الإسلام لسان صدق و تفاسیرهم متضمنه للمنقولات التی یعتمد علیها بالتفسیر.

این مفسران، لسان صدقی در اسلام دارند و تفاسیر اینها، متضمّن روایاتی است که انسان می‌تواند در تفسیر قرآن به آنها اعتماد کند. 

منهاج السنه ج7ص178  

ابن ابی حاتم به روایت ابن عباس گفته: منظور از " وإمسحوا برؤوسکم وأرجلکم إلى الکعبین  "   مسح است

وقال إبن جریر : حدثنا : یعقوب ، حدثنا : إبن علیه ، حدثنا : أیوب قال : رأیت عکرمه یمسح على رجلیه ، قال : وکان یقوله.

عکرمه نیز همان را گفته است.
وقال إبن جریر : حدثنی : أبو السائب ، حدثنا : إبن إدریس ، عن داود بن أبی هند ، عن الشعبی قال نزل جبریل بالمسح.
و شعبی گفت: خداوند دو مسح و دو غسل را واجب کرد.

 

بخاری وضوی امیرالمومنین را نقل کرده است:

5293 حدثناآدَمُحدثناشُعْبَهُحدثناعبدالْمَلِکِبنمَیْسَرَهَسمعتالنَّزَّالَبنسَبْرَهَیحدثعنعَلِیٍّرضیاللهعنهأَنَّهُصلىالظُّهْرَثُمَّقَعَدَفیحَوَائِجِالناسفیرحبهالْکُوفَهِحتىحَضَرَتْصَلَاهُالْعَصْرِثُمَّأُتِیَبِمَاءٍفَشَرِبَوَغَسَلَوَجْهَهُوَیَدَیْهِوَذَکَرَرَأْسَهُوَرِجْلَیْهِثُمَّقامفَشَرِبَفَضْلَهُوهوقَائِمٌثُمَّقالإِنَّنَاسًایَکْرَهُونَالشُّرْبَقِیَامًاوَإِنَّالنبیصلىاللهعلیهوسلمصَنَعَمِثْلَماصَنَعْتُ

صحیح البخاری ج 5   ص2130

النَّزَّالَ بن سَبْرَهَ  از امیرمومنان نقل کرده که:او نماز ظهر را خواند و برای براوردن حاجات مردم  در رحبه (حیات مسجدکوفه) حضور داشت. تا اینکه وقت نماز عصر فرا رسید. سپس ابی خواست و نوشید و صورت و دستانش را شست-و سر و پاهایش را یادآور شد-و بعد باقیمانده آب را ایستاده نوشید و فرمود: مردم از نوشیدن اب بصورت ایستاده بدشان می اید واین درحالی است که که پیامبر ص همین کاری که من کردم انجام داد.

اما ابوداود طیالسی و دیگران این روایت را به گونه ای دیگر و کامل نقل کرده اند:

أبو داود طیالسی در مسندش،همین روایت را بدون تحریف آورده :

حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَهُ، قَالَ: أَخْبَرَنِی عَبْدُ الْمَلِکِ بْنُ مَیْسَرَهَ، قَالَ: سَمِعْتُ النَّزَّالَ بْنَ سَبْرَهَ، یَقُولُ: صَلَّى عَلِیٌّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ الظُّهْرَ فِی الرَّحَبَهِ ثُمَّ جَلَسَ فِی حَوَائِجِ النَّاسِ حَتَّى حَضَرَتِ الْعَصْرُ ثُمَّ أُتِیَ بِکُوزٍ مِنْ مَاءٍ فَصَبَّ مِنْهُ کَفًّا فَغَسَلَ وَجْهَهُ وَیَدَیْهِوَمَسَحَ عَلَى رَأْسِهِ وَرِجْلَیْهِ ثُمَّ قَامَ فَشَرِبَ فَضْلَ الْمَاءِ وَهُوَ قَائِمٌ ثُمَّ قَالَ: إِنَّ نَاسًا یَکْرَهُونَ أَنْ یَشْرَبُوا وَهُمْ قِیَامٌ وَرَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَعَلَ مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتُ وَقَالَ: «هَذَا وُضُوءُ مَنْ لَمْ یُحْدِثْ»
 این روایت -ومسح رأسه ورجلیه-علی ع،در وضو، سر و پاهایش را مسح کرده، یعنی وضو شیعه! لذا باید جناب اهل سنت دست به کار شوند و وَمَسَحَ عَلَى رَأْسِهِ وَرِجْلَیْهِ) را تحریف نموده و به(ذکر رأسه ورجلیه)تبدیل کنند...

ج 1 ، ص 125 ، ناشر: دار هجر - مصر )( 141 -

همانطور که میبینید، در تصویر پاورقی ابو داود طیالسی   محقق آن نوشته که این روایت را بخاری در حدیث 5616 آورده است... اما الان در بخاری ما آن را نمیبینیم!!!

حال مشاهده شد که وضوی شیعیان مثل وضوی  امیرالمومنین به تبعیت از پیامبر ص  می باشد...

و باز هم اقایان وهابی با تدلیس و دروغ  از واقعیت ها فرار میکنند.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

آمار بازدید کنندگان

امروز51
دیروز109
این هفته280
این ماه1459
مجموع147244

آی پی شما: 35.175.190.77 مرورگر شما: Unknown - Unknown چهارشنبه, 21 آذر 1397 07:16

سایت صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمومنین است. پشتیبانی: CoalaWeb

تصاویر اتفاقی

najaf.jpg