Font Size

Profile

Cpanel

چرا شیعیان برخلاف اهل سنت نماز را در سه وقت می خوانند؟

 

چرا شیعه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را جمع میکند؟

در قرآن سه وقت برای نماز مشخص شده است:

أَقِمِ الصَّلاَهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا  اسرا 78
 
نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکى شب [= نیمه شب‏] برپا دار؛ و همچنین قرآن فجر [= نماز صبح‏] را؛ چرا که قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است!

خداوند در قرآن پنج نماز را برما واجب کرده است؛چهار رکعت از ظهر تا تاریکی شب،ووقت نماز عصر با ظهر مشترک است همانگونه که مغرب و عشا در وقت مشترکند(جز اینکه مغرب قبل از عشا است)و اما نماز صبح را خداوند جدا قرار داده است(قران الفجر). و این ایه دلالت می کند بر اینکه وقت ظهر و عصر –و مغرب و عشا مشترک است؛ولازمه ی آن جمع بین آنها می باشد.

تفسیر این آیه از زبان  اهل بیت :

عن زراره عن أبى جعفر ( ع ) قال : سألتهُ عما فرض اللّه من الصلوه؟ فقال : خمس صلوات فى اللیل و النهار ، فقلتُ : هل سمّاهن اللّه و بینهُنَّ فى کتابه؟ فقال : نعم ، قال اللّه عزوجل لنبیّه ( ص ) : ( أقم الصلاه لدلوک الشمس الى غسق اللیل ) ؛ و دلوکها زوالها : ففى ما بین دلوک الشمس الى غسق اللیل أربع صلوات سماهنَّ و بینهُنَّ و وقتهُّن ، و غسق اللیل : انتصافه ، ثم قال : و اوّل وقت العشاء الاخره ذهاب الحمره ، و آخر وقتها الى غسق اللیل ، یعنى نصف اللیل . ..
تهذیب الاحکام ، ج 2 ، ص 241 ؛ نورالثقلین ، ج 2 ، ص 200 ، ح 370 . 
 زراره از امام باقر(ع)نقل کرده است که: از آنچه خداوند درباره نماز واجب گردانیده از امام سوال پرسیدم.امام فرمود:پنج نماز در شب و روز ؛ گفتم:آیا خداوند در قرآن آنرا ذکر و بیان کرده است؟فرمود:آری؛الله عزوجل به پیامبرش (ص) فرمود: ( أقم الصلاه لدلوک الشمس الى غسق اللیل )؛ ودلوک آن به معنی زوال است. پس بین دلوک شمس تا نهایت تاریکی چهار نماز بیان شده است؛و غسق الیل(نهایت تاریکی) :نصف شب. سپس فرمود: و ابتدای وقت عشا،پایان قرمزی خورشید  است. و پایان وقت آن تا نهایت تاریکی یعنی نیمه شب است.


روایت دوم:

« عبید بن زراره ، عن أبى عبداللّه ( ع ) فى قول اللّه : إقم الصلوه . قال : ان اللّه افترض صلوات اوّل وقتها من زوال الشمس الى انتصاف اللیل منها صلواتان اوّل وقتها من عند زوال الشمس الى غروبها ، إلّا أن هذه قبل هذه ، و منها صلواتان اوّل وقتها من غروب الشمس إلى انتصاف اللیل إلّا أن هذه قبل هذه .

تهذیب الاحکام ، ج 2 ، ص 25 ، ح 23 ؛ تفسیر العیاشى ، ج 2 ، ص 308 ؛ نورالثقلین ، ج 2 ، ص 202 ، ح 377 و 378 .
امام صادق (ع)در تفسیر این آیه شریفه می فرمایند: خداوند نمازهای اول وقت را واجب گردانید؛از زوال خورشید تا نیمه های شب؛از آن وقت ، دونماز از ابتدای ظهر تا غروب خورشید با تفاوت اینکه یکی قبل از دیگری است(ظهر قبل از عصر)و از آن وقت دونماز از ابتدای غروب خورشید تا نیمه شب است با تفاوت اینکه یکی قبل از دیگری است(مغرب قبل از عشاء).
روایت سوم:
3 . و فیه : « عن زراره ، عن أبى جعفر ( ع ) فى قول اللّه : اقم الصلوه قال : دلوکها زوالها ، غسق اللیل الى نصف اللیل ، ذلک اربع صلوات وضعهن رسول اللّه و وقتّهن للناس ، و قرآن الفجر ، صلوه الغداه .

تفسیر العیاشى ، ج 2 ، ص 308 ؛ نورالثقلین ، ج 2 ، ص 202 ، ح 377 و 378 .

ترجمه در قبل ذکر شد.

رای و نظر مفسران اهل سنت:

قال الفخرالرازى : « فإن فسَّرنا الغَسَق بظهور اوّل الظلمه - و حکاه عن ابن عباس و عطاء و النضر بن شمیل - کان الغَسق عباره عن اوّل المغرب ، و على هذا التقدیر یکون المذکور فى الایه ثلاثه أوقات : وقت الزوال ، و وقت اوّل المغرب ، و وقت الفجر .و هذا یقتضى أن یکون الزوال وقتاً للظهر و العصر فیکون هذا الوقت مشترکاً بین هاتین الصلاتین ، و أن یکون اوّل المغرب وقتاً للمغرب و العشاء فیکون هذا الوقت مشترکاً أیضاً بین هاتین الصلاتین ، فهذا یقتضى جواز الجمع بین الظهر و العصر و المغرب و العشاء مطلقاً . إلّا انه دل الدلیل على أن الجمع فى الحضر من غیر عذر ، لا یجوز فوجب ان یکون الجمع جائزاً لعذر السفر و عند المطر و غیره » . التفسیر الکبیر ، ج 21 ، ص 26 . 
فخر رازی  مفسیر شهیر اهل سنت می نویسد: اگر غسق را به معنی ابتدای تاریکی معنی کنیم،و از ابن عباس حکایت است که غسق عبارت است از ابتدای مغرب و با این اوصاف در این آیه سه وقت مشخص شده است:وقت زوال(ظهر) و وقت ابتدای مغرب و وقت سحرگاه.
 
واین مقتضای این است که وقت  زوال(ظهر)  برای نماز ظهر است و نماز عصر باید در این وقت مشترک باشد. و اگر اول غروب  ،وقت مشترکی برای نماز مغرب و عشا  باشد،پس این وقت  بین این دونماز باید مشترک باشد،و این مقتضای جواز مطلق برای جمع کردن بین نماز ظهر با عصر و مغرب با عشاء است.
مگر اینکه این دلالت دارد بر اینکه جمع نماز در راحتی بدون عذر جایز نیست !!پس جمع نماز  در عذر سفر و باران و غیره جایز است.
ملاحظه می شود که استدلال این مفسر بزرگ سنی زیبا است ولی درک او اشتباه است ؛چرا که برای جمع نماز بدنبال دلیل دیگری میگردد و خود با کلام خود مخالفت میکند!!

معنی دلوک:
1 . اخرج ابن مردویه ، عن عمر فى قوله أقم الصلاه . . . قال لزوال الشمس .
الدرالمنثور ، ج 4 ، ص 195 . 2 . أخرج سعید بن منصور و ابن جریر عن ابن عباس ، قال : دلوکها زوالها .
الدر المنثور ، ج 4 ، ص 195 . 3 . عن ابن مسعود ، قال قال رسول اللّه ( ص ) أتانى جبرئیل ( ع ) لدلوک الشمس حین زالت ، فصلّى بى الظهر .
الدرالمنثور ، ج 4 ، ص 195 .4 . اخرج ابن جریر عن أبى برزه الّا سلمى قال کان رسول اللّه ( ص ) یصلى الظهر اذا زالت الشمس ثم تلأ أقم الصلوه . . . . الدرالمنثور ، ج 4 ، ص 195 . 5 . اخرج عبدالرزاق عن ابى هریره : قال : دلوک الشمس اذا زالت عن بطن السماء و غسق اللیل غروب الشمس .

 الدرالمنثور ، ج 4 ، ص 195 .

عمر، ابن عباس ،ابو هریره و از همه مهم تر رسول خدا (ص)دلوک را هنگام ظهر معرفی کرده اند و ابوهریره نیز به اینکه غسق یعنی غروب تصریح کرده است.

 

رسول خدا (ص)بین دو نماز جمع کردند:

537 حدثنا آدَمُ قال حدثنا شُعْبَهُ قال حدثنا عَمْرُو بن دِینَارٍ قال سمعت جَابِرَ بن زَیْدٍ عن بن عَبَّاسٍ قال صلى النبی صلى الله علیه وسلم سَبْعًا جمیعا وَثَمَانِیًا جمیعا

صحیح البخاری  ج 1   ص 206


ابن عباس می گوید: رسول خدا (ص) نماز را باهم جمع کرد؛هفت (مغرب و عشا) و هشت(ظهر و عصر)

صحابه پیامبر(ص)،نماز ایشان را بخاطر دارند:

524 حدثنا بن مُقَاتِلٍ قال أخبرنا عبد اللَّهِ قال أخبرنا أبو بَکْرِ بن عُثْمَانَ بن سَهْلِ بن حُنَیْفٍ قال سمعت أَبَا أُمَامَهَ یقول صَلَّیْنَا مع عُمَرَ بن عبد الْعَزِیزِ الظُّهْرَ ثُمَّ خَرَجْنَا حتى دَخَلْنَا على أَنَسِ بن مَالِکٍ فَوَجَدْنَاهُ یُصَلِّی الْعَصْرَ فقلت یا عَمِّ ما هذه الصَّلَاهُ التی صَلَّیْتَ قال الْعَصْرُ وَهَذِهِ صَلَاهُ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم التی کنا نُصَلِّی معه

صحیح البخاری  ج 1   ص 523

أبا امامه می گفت:همراه عمر بن عبدالعزیز نماز ظهر را خواندیم،و خارج شدیم تا اینکه بر انس بن مالک صحابه پیامبر (ص)وارد شدیم؛او را در حال نماز خواندن یافتیم! گفتم:ای عمو این چه نمازی است که خواندی؟ انس گفت:نماز عصر . و این نماز رسول الله ص است که ما همراه او می خواندیم.

705 وحدثنا بن أبی عُمَرَ حدثنا وَکِیعٌ حدثنا عِمْرَانُ بن حُدَیْرٍ عن عبد اللَّهِ بن شَقِیقٍ الْعُقَیْلِیِّ قال قال رَجُلٌ لابن عَبَّاسٍ الصَّلَاهَ فَسَکَتَ ثُمَّ قال الصَّلَاهَ فَسَکَتَ ثُمَّ قال الصَّلَاهَ فَسَکَتَ ثُمَّ قال لَا أُمَّ لک أَتُعَلِّمُنَا بِالصَّلَاهِ وَکُنَّا نَجْمَعُ بین الصَّلَاتَیْنِ على عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم

صحیح مسلم  ج 1   ص 705

          شخصی به ابن عباس گفت: وقت نماز است! پس سکوت کرد.دوباره تکرا کرد و دوباره او سکوت کرد و بازهم همین را تکرار کرد و با سکوت مواجه شد؛سپس ابن عباس گفت: ای بی مادر !! نماز را به ما یاد می دهی؟(در روایت دیگر گفته شده: سنت را یاد من میدهی؟) ما در زمان رسول خدا (ص)بین نماز ها را جمع می کردیم.

رسول خدا نماز را وقتی جمع کردند که نه خوفی بود و نه سفری:

705 حدثنا یحیى بن یحیى قال قرأت على مَالِکٍ عن أبی الزُّبَیْرِ عن سَعِیدِ بن جُبَیْرٍ عن بن عَبَّاسٍ قال صلى رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جمیعا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جمیعا فی غَیْرِ خَوْفٍ ولا سَفَرٍ

صحیح مسلم  ج 1   ص 703؛النسائى ، ج 1 ، ص 290

ابن عباس گفت:رسول خدا ص نماز ظهر و عصر را باهم و مغرب و عشا را باهم خواند در وقتی که ترسی و سفری نبود.

705- ‏وحدثنا : ‏ ‏أبو الربیع الزهرانی ‏ ‏، حدثنا : ‏ ‏حماد بن زید ‏ ‏، عن ‏ ‏عمرو بن دینار ‏ ‏، عن ‏ ‏جابر بن زید ‏ ‏، عن ‏ ‏إبن عباسأن رسول الله ‏(ص‏بالمدینه ‏ ‏سبعاً وثمانیاً الظهر والعصر والمغرب والعشاء.

 

 

رسول خدا (ص)برای راحتی امت در سه وقت نماز خواندند:

الطبرانى : عبداللّه بن مسعود قال : جمع رسول اللّه ( ص ) - یعنى بالمدینه - بین الظهر و العصر ، و المغرب و العشاء ، فقیل له فى ذلک ، فقال : صنعتُ ذلک لئلا تحرج أمتى .

المعجم الصغیر ، ج 2 ، ص 94 ؛ المعجم الکبیر ، ج 10 ، ص 269 ، ح 10525ومعجمالاوسط ج4ص252

طبرانی با سند صحیح از عبدالله بن مسعود نقل میکند که:

پیامبر(ص)در مدینه بین ظهر و عصر و مغرب و عشا را جمع کردند. در این باره گفته اند که پیامبر (ص)فرمود: این برای آن است که امت به سختی نیفتند.

705 وحدثنا أَحْمَدُ بن یُونُسَ وَعَوْنُ بن سَلَّامٍ جمیعا عن زُهَیْرٍ قال بن یُونُسَ حدثنا زُهَیْرٌ حدثنا أبو الزُّبَیْرِ عن سَعِیدِ بن جُبَیْرٍ عن بن عَبَّاسٍ قال صلى رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جمیعا بِالْمَدِینَهِ فی غَیْرِ خَوْفٍ ولا سَفَرٍ قال أبو الزُّبَیْرِ فَسَأَلْتُ سَعِیدًا لِمَ فَعَلَ ذلک فقال سَأَلْتُ بن عَبَّاسٍ کما سَأَلْتَنِی فقال أَرَادَ أَنْ لَا یُحْرِجَ أَحَدًا من أُمَّتِهِ

صحیح مسلم  ج 1   ص 705

ابن عباس گفت:رسول خدا ص در غیر از خوف و سفر نماز را جمع کردند؛ابوزبیر گفت:از سعید پرسیدم چرا رسول خدا ص اینکار را کرد؟ گفت:از ابن عباس همین سوال را پرسیدم،جواب داد: می خواهد هیچکس از امتش به سختی نیفتد.

قال ابن عمر : جمع لنا رسول اللّه ( ص ) مقیماً غیر مسافر بین الظهر و العصر ، و المغرب و العشاء ، فقال رجل لابن عمر : لِمَ ترى النبى ( ص ) فعل ذلک؟ قال : لئلا یحرج أمته إن جمع رجلٌ .

 مصنف عبدالرزاق ، ج 2 ، ص 556 ، ح 4437 ؛ کنزالعمال ، ج 2 ، ص 242 ، ح 5078 .

 

705 وحدثنا أبو بَکْرِ بن أبی شَیْبَهَ وأبو کُرَیْبٍ قالا حدثنا أبو مُعَاوِیَهَ ح وحدثنا أبو کُرَیْبٍ وأبو سَعِیدٍ الْأَشَجُّ واللفظ لِأَبِی کُرَیْبٍ قالا حدثنا وَکِیعٌ کلاهما عن الْأَعْمَشِ عن حَبِیبِ بن أبی ثَابِتٍ عن سَعِیدِ بن جُبَیْرٍ عن بن عَبَّاسٍ قالجَمَعَ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم بین الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِینَهِ فی غَیْرِ خَوْفٍ ولا مَطَرٍ
فی حدیث وَکِیعٍ قال قلت لابن عَبَّاسٍ لِمَ فَعَلَ ذلک قال کَیْ لَا یُحْرِجَ أُمَّتَهُ وفی حدیث أبی مُعَاوِیَهَ قِیلَ لابن عَبَّاسٍ ما أَرَادَ إلى ذلک قال أَرَادَ أَنْ لَا یُحْرِجَ أُمَّتَهُ

صحیح مسلم  ج 1   ص 705

رسول خدا ص نماز را در سه وقت خواندند؛درحالیکه نه ترسی بود و نه بارانی بود؛
در حدیث وکیع آمده ابن عباس گفت: برای اینکه امت به سختی نیفتند. و در حدیث ابو معاویه به  ابن عباس گفتند:پیامبر ص از این کارش چه می خواهد(بگوید)؟ گفت: با این کارش می خواهد امتش به سختی نیفتند.
 
 
 
 
ابن رجب برخی از این روایات را نقل میکند:
وأماروایه عبد الله بن شقیق ، فمن طریق الزبیر بن الخریت ، عن عبد الله بن شقیق ، قال : خطبنا ابن عباس یوما بعد العصر حتى غربت الشمس وبدت النجوم ، وجعل الناس یقولون : الصلاه الصلاه . قال فجاءه رجل من بنی تمیم ، لایفتر ولا ینثنی : الصلاه الصلاه . فقال ابن عباس : أتعلمنی السنه لا أم لک ؟ ثم قال : رأیت رسول الله ( جمع بین الظهر والعصر والمغرب والعشاء . قال عبد الله بن شقیق : فحاک فی صدری من ذلک شیء فأتیت أبا هریره ، فسألته فصدق مقالته . خرجه مسلم . وخرجه - أیضا - من روایه عمران بن حدیر ، عن عبد لله بن شقیق ، قال : قال رجل لابن عباس : الصلاه ، فسکت ، ثم قال : الصلاه ، فسکت ، ثم قال : الصلاه ، فسکت ، ثم قال : لا أم لک ، تعلمنا الصلاه ؟ کنا نجمع بین الصلاتین على عهد رسول الله .
وأماروایه عکرمه ، فمن طریق الحکم بن أبان ، عن عکرمه ، عن ابن عباس ، قال : صلى رسول الله ( مقیما غیر مسافر سبعاً وثمانیاً . خرجه الإمام أحمد .
 وفی روایه أشعث بن سوار - وفیه ضعف - ، عن عکرمه ، عن ابن عباسٍ ، قال : جمع رسول الله ( بین الظهر والعصر ، والمغرب والعشاء بالمدینه ، من غیر خوف ولا مطر ، أراد التخفیف عن أمته .
فتح الباری فی شرح صحیح البخاری  ج 3   ص 86
 
ابن عباس به مردی که برای جمع نماز اعتراض کرد گفت:تو میخواهی سنت را به من یاد بدهی؟ من دیدم که پیامبر ص بین نماز ها را جمع کرد.
این روایت را ابوهریره هم تصدیق کرده است. این را مسلم نقل کرده است.
و در روایتی دیگر در مسلم(که دربالا نقل شد)آمده که ابن عباس گفت :ای بی مادر تو نماز را به ما یاد میدهی؟ ما در زمان پیامبر ص  نماز را جمع میکردیم...
و در روایت عکرمه از ابن عباس که گفت:رسول خدا ص نماز را اقامه کردند در حالی که مسافر نبودند به صورت هفت و هشت(مغرب و عشا-ظهر و عصر).این را احمد بن حنبل نقل کرده است.
و در روایت اشعث بن سوار-که در او ضعف است-از ابن عباس نقل کرده که گفت: پیامبر ص بین ظهر با عصر و مغرب و عشا را در مدینه جمع کردند در حالی که نه ترسی بود و نه بارانی ؛چون میخواست برای امتش تخفیفی باشد.
و در روایت عطا از ابن عباس نقل شده که گفت: پیامبر ص بین ظهر با عصر و مغرب و عشا را در مدینه جمع کردند در حالی که نه بیماری بود و نه بارانی ؛به خاطر اینکه یک وسعت(راحتی) برای امتش باشد.

می بینیم که ابن رجب  به هیچ کدام از این روایات اشکالی وارد نمیکند که نشان دهنده تایید صحت روایت است.

اما اشکال او در اشعث بن سوار:  او از روات مسلم است!! و روات صحیح مسلم از پل وثاقت عبور کرده اند.

 

برخی روایات اهل بیت از طریق شیعه مبنی بر جواز جمع بین الصلاتین:


1 . الصدوق باسناده عن عبداللّه بن سنان ، عن الصادق ( ع ) إن رسول اللّه ( ص ) جمع بین الظهر و العصر بأذان و إقامتین ، و جمع بین المغرب و العشاء فى الحضر من غیر عله بأذان واحد و إقامتین .

الفقیه ، ج 1 ، ص 186 ، ح 886 ؛ عنه الوسائل ، ج 4 ، ص 220 ، ب 32 ، ح 1 . 

امام صادق (ع)فرمودند: رسول خدا ص بین ظهر با عصر با اذان و دواقامه جمع کرد،و بین مغرب با عشا را در وقتی که هیچ دلیلی (باران و خوف و...) وجود نداشت با یک اذان و دواقامه جمع کرد.

قال المجلسى الاول : « فى الصحیح . . . . و یدل على جواز الجمع بین الصلاتین فى وقت واحد فى الحضر من غیر عله ، و فى معناه اخبار کثیره ، و فى بعضها لیتّسع الوقت على أمته ، فما وقع من التفریق ، محمول على الاستحباب » . روضه المتقین ، ج 2 ، ص 236 . علامه مجلسی : در روایت صحیح آمده است.....و دلالت بر جواز جمع بین صلاتین در  یک زمان و در راحتی بدون علت میکند و در همین معنا روایات زیادی نقل شده و در بعضی از آن ها آمده که این کار برای راحتی امتش انجام گرفته است و آنچه از روایات درباره وقت جداگانه آمده است، حمل بر مستحب بودن می شود.2 . الکلینى : « عن محمد بن یحیى ، عن احمد بن محمد ، عن على بن الحکم ، عن عبداللّه بن بکر ، عن زراره ، عن أبى عبداللّه ( ع ) قال : صلى رسول اللّه ( ص ) بالناس الظهر و العصر حین زالت الشمس فى جماعه من غیر عله ، و صلى بهم المغرب و العشاء الآخره قبل سقوط الشفق من غیر عله فى جماعه ، و انما فصّل رسول اللّه ( ص ) لیتسع الوقت على أمتّه » . .

الکافى ج 3 ، ص 286 ، ح 1 ؛ عنه الوسائل ج 4 ، ص 222 ، ح 8 ؛ رواه الشیخ فى التهذیب ج 2 ، ص 263 ح 1046 ؛ الاستبصار ج 1 ، ص 271 ، ح 981 ؛ الصدوق فى علل الشرایع ، ص 321 ، ب 11 ، ح 3 . 

وثقّه المجلسى . مراه العقول ، ج 15 ، ص 51 .

رسول خدا (ص) نماز ظهر و عصر را در زمان زوال (ظهر) به جماعت و بدون علت خواند...و نماز مغرب و عشا دیگری را قبل از غروب کامل خورشید ،بدون دلیل به جماعت خواندند. و این چنین رسول الله (ص) برای راحتی امتش در زمان بیان فرمود.

 

نظر فقهای شیعه:

1 . السید الخوئى :
« و المتحصل الى هنا انه لم یدلّنا اى دلیل على المنع على الجمع بین الصلاتین جمعاً تکوینیاً خارجیاً أعنى مجرد الاتصال بینهما و ان کان استحباب التفرقه بین الصلاتین هو المشهور عند الأصحاب ، إلّا انه کما تقدم مما لا أساس له . و إنما الکراهه فى الجمع بینهما فى الوقت بمعنىاتیان صلاه فى وقت الفضیله لصلاه اُخرى کما مرّ » . شرح العروه الوثقى ، ج 1 ، ص 321 . 
 
2 . السید الیزدى :
« یستحب التفریق بین الصلاتین فى الوقت کالظهرین و العشائین و یکفى مسماه » .
العروه الوثقى ، ج 1 ، ص 372 . آنچه که شیعه قبول دارد، این است که وقت جداگانه واجب نیست؛و در مستحب بودن آن اختلاف است...و مکروه بودن جمع در نزد شیعه به معنی این است که مثلا نماز ظهر در وقت فضیلت عصر خوانده شود...3 . السبزوارى :
« ثم ان مقتضى الأصل عدم الکراهه فى الجمع ، و یشهد له قول الصادق ( ع ) و تفریقها افضل إذا لا یستفاد منه مرجوحیه الجمع ، بل له الفضل ایضا لکن الأفضل التفریق اِلّا أن یکون من قبیل قوله تعالى : اولو الارحام بعضهم اولى ببعض » بنحو أصل الرجحان و مرجوحیه خلافه ، ولکنه ممنوع و یظهر من جمله من الأخبار ایضاً عدم مرجوحیته ، ففى صحیح ابن سنان عن الصادق ( ع ) . . . من غیر عله . . . ، و خبر ابن عمار . . . اردت ان اوسع على امتى . . . و صحیح زراره : انما فعَلَ رسول اللّه ( ص ) لیتسع الوقت على أمته . . . » .
مهذب الاحکام ، ج 5 ، ص 87 .

نتیجه گیری

رسول خدا (ص) می خواهد که امتش به سختی نیفتند و بخاطر همین هم بسیاری از اوقات نماز را جمع می کردند؛در حالیکه نه جنگ و نه باران و نه هیچ خوف و ترسی در میان نبوده است؛لذا هیچ اشکالی ندارد که سه وقت نماز بخوانیم یا پنج وقت؛اما عده ی مسلمانان را به سختی می اندازند...

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

آمار بازدید کنندگان

امروز51
دیروز109
این هفته280
این ماه1459
مجموع147244

آی پی شما: 35.175.190.77 مرورگر شما: Unknown - Unknown چهارشنبه, 21 آذر 1397 07:16

سایت صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمومنین است. پشتیبانی: CoalaWeb

تصاویر اتفاقی

caf88727c2ca.jpg