اقایان وهابی میگویند : شستن پا در وضو واجب است
ایشان میگویند که حتی روایت شستن پا درکتب شیعه موجود است وشیعه به ان عمل نمیکند!!
و به روایات ضعیفی مثل روایت مرحوم ثقفی در کتاب الغارات استناد میکنند که امیرالمومنین در نامه اش به محمد بن ابی بکر نوشته است که پاهای خود را بشوید!!
اما از آنها سوال میکنیم که ایا خود تابحال این روایات را دیده اند؟ آیا این روایات ضعیف برای شیعه هیچ جای استناد دارد؟
إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیُّ فِی کِتَابِ الْغَارَاتِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَایَةَ قَالَ کَتَبَ عَلِیٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ أَمَّا بَعْدُ إِلَى أَنْ قَالَ ع ثُمَّ الْوُضُوءُ فَإِنَّهُ مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ اغْسِلْ کَفَّیْکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ تَمَضْمَضْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اسْتَنْشِقْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ اغْسِلْ وَجْهَکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یَدَکَ الْیُمْنَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِلَى الْمِرْفَقِ ثُمَّ یَدَکَ الشِّمَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِلَى الْمِرْفَقِ ثُمَّ امْسَحْ رَأْسَکَ ثُمَّ اغْسِلْ رِجْلَکَ الْیُمْنَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ اغْسِلْ رِجْلَکَ الْیُسْرَى ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِنِّی رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّه ص هَکَذَا کَانَ یَتَوَضَّأُ قَالَ النَّبِیُّ ص الْوُضُوءُ نِصْفُ الْإِیمَان.مستدرک الوسائل،ج1،ص305و306،ر688 ط موسسة آل البیت علیهم السلامعبایه می گوید که علی (ع) به محمد بن ابی بکر و اهل مصر نامه ای نوشت.اما بعد تا جایی که امیر المومنین (ع) گفت : سپس وضوء متمم نماز است. سه بار دست هایت را بشوى و سه بار آب در دهان بگردان و سه بار آب در بینى کن و سه بار روى خود بشوى و سه بار دست راست را تا آرنج و سه بار دست چپ را تا آرنج، پس سرت را مسح کن سپس پای راستت را سه مرتبه بشوی و سپس پای چپت را سه مرتبه بشوی.من دیدم که رسول الله (ص) اینگونه وضوء می گرفت.پیامبر (ص) گفت : وضوء نصف ایمان است.
اصل این روایت در کتاب الغارات مرحوم ثقفی آمده:
قال إبراهیم: فحدّثنا یحیى بن صالح قال: حدّثنا مالک بن خالد الأسدیّ عن [الحسن بن إبراهیم عن عبد اللَّه بن الحسن بن] الحسن بن علیّ بن أبى طالب علیهم السّلام عن عبایة .....الغارات،ج1،ص228
اما سند این روایت:
گذشته از اینکه در سند این روایت روات مجهول به چشم میخورد، کتاب الغارات سند مشخصي ندارد محقق اين کتاب در مقدمه کتاب مي گويد: «نظر به آنكه نسخه مخطوط كتاب «الغارات» كه متعلّق به نگارنده و أساس طبع كتاب حاضر است مشوّش و مندمج و درهم و برهم و غير مصحّح بود از اين روى در صدد بر آمدم كه نسخه ديگرى را از آن بدست آورم تا در تصحيح كتاب از آن نيز كمك گرفته و از هر دو استفاده كنم متأسّفانه تير اين آرزو بهدف مقصود نرسيد.» وي در ادامه تلاشهاي خود را براي يافتن آن توضيح داده و در پايان مي گويد: «كتاب «الغارات ثقفي» از بين رفته است و نسخه مخطوطى از آن در هيچ يك از كتابخانه هاى جهان طبق فهارسى كه در دست است وجود ندارد و نصوصى كه از آن كتاب نقل شده است همانا قسمتهايى است كه عالم متبحّر و ثقه ناقد ابن أبى الحديد در شرح معروف خود بكتاب نهج البلاغة نقل نموده است و بس». نسخه اي که ايشان از آن استفاده کرده هم به تصريح خودش «كاتب آن تصريح كرده كه نسخه أصل كه مأخذ استنساخ وى بوده است مشوّش و درهم و برهم بوده از اين روى نتوانسته مطالب كتاب را درست مرتّب كند در يكجا گفته: «در اينجا سقطى هست» و در جاى ديگر گفته: «محتمل است كه در اينجا سقطى باشد».»
تصحیف:
شيخ طوسي همين روايت را از صاحب کتاب الغارات به اين صورت نقل کرده است: « ثم امسح رأسك ورجليك . . فإني رأيت رسول الله يصنع ذلك» (الأمالي ( مصنفات الشيخ المفيد 13 ) : 267 .) لذا اين از تصحيفات عامه است و الا بر فرض که شيعه باشد بايد متعرض نقدي يا اظهار نظري در مورد اين روايت مي شد که نشده است. مضاف به اينکه وي در نظر عامه جزو روات ضعيف و غالي مي باشد.
3 - قال : أخبرني أبو الحسن علي بن محمد بن حبيش الكاتب قال : أخبرني الحسن بن علي الزعفراني قال : أخبرني أبو إسحاق إبراهيم بن محمد الثقفي قال : حدثنا عبد الله بن محمد بن عثمان ( 1 ) قال : حدثنا علي بن محمد بن أبي سعيد ( 2 ) ، عن فضيل بن الجعد ، عن أبي إسحاق الهمداني قال : لما ولي أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه الصلاة والسلام محمد بن أبي بكر مصر وأعمالها كتب له كتابا ، وأمره أن يقرأه على أهل مصر وليعمل بما وصاه به فيه فكان الكتاب : ..... أنظر إلى الوضوء فإنه من تمام الصلاة ، وتمضمض ثلاث مرات ، واستنشق ثلاثا ، واغسل وجهك ، ثم يدك اليمنى ، ثم يدك اليسرى ، ثم امسح رأسك ورجليك ، فإني رأيت رسول الله صلى الله عليه وآله يصنع ذلك ، واعلم أن الوضوء نصف الإيمان.....
روایت شیعه مبنی بر صحت وضوی خویش:
هر چند در این باب روایات فراوان است،اما به ذکر یک مورد از آنها بسنده میکنیم و به اشکالات اهل سنت و وهابیون به وضوی شیعه می پردازیم:
کتاب اصول کافی: باب چگونگی وضو:
عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ لَا أَحْكِي لَكُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْنَا بَلَى فَدَعَا بِقَعْبٍ فِيهِ شَيْءٌ مِنْ مَاءٍ ثُمَّ وَضَعَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ حَسَرَ عَنْ ذِرَاعَيْهِ ثُمَّ غَمَسَ فِيهِ كَفَّهُ الْيُمْنَى ثُمَّ قَالَ هَكَذَا إِذَا كَانَتِ الْكَفُّ طَاهِرَةً ثُمَّ غَرَفَ فَمَلَأَهَا مَاءً فَوَضَعَهَا عَلَى جَبِينِهِ ثُمَّ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ وَ سَدَلَهُ عَلَى أَطْرَافِ لِحْيَتِهِ ثُمَّ أَمَرَّ يَدَهُ عَلَى وَجْهِهِ وَ ظَاهِرِ جَبِينِهِ مَرَّةً وَاحِدَةً ثُمَّ غَمَسَ يَدَهُ الْيُسْرَى فَغَرَفَ بِهَا مِلْأَهَا ثُمَّ وَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْيُمْنَى وَ أَمَرَّ كَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ ثُمَّ غَرَفَ بِيَمِينِهِ مِلْأَهَا فَوَضَعَهُ عَلَى مِرْفَقِهِ الْيُسْرَى وَ أَمَرَّ كَفَّهُ عَلَى سَاعِدِهِ حَتَّى جَرَى الْمَاءُ عَلَى أَطْرَافِ أَصَابِعِهِ وَ مَسَحَ مُقَدَّمَ رَأْسِهِ وَ ظَهْرَ قَدَمَيْهِ بِبِلَّةِ يَسَارِهِ وَ بَقِيَّةِ بِلَّةِ يُمْنَاهُ قَالَ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنَّ اللَّهَ وَتْرٌ يُحِبُّ الْوَتْرَ فَقَدْ يُجْزِئُكَ مِنَ الْوُضُوءِ ثَلَاثُ غُرَفَاتٍ وَاحِدَةٌ لِلْوَجْهِ وَ اثْنَتَانِ لِلذِّرَاعَيْنِ وَ تَمْسَحُ بِبِلَّةِ يُمْنَاكَ نَاصِيَتَكَ وَ مَا بَقِيَ مِنْ بِلَّةِ يَمِينِكَ ظَهْرَ قَدَمِكَ الْيُمْنَى وَ تَمْسَحُ بِبِلَّةِ يَسَارِكَ ظَهْرَ قَدَمِكَ الْيُسْرَى
قَالَ زُرَارَةُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنْ وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَحَكَى لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ
اصول کافی ج3ص25
شیخ کلینی از زراره نقل می کند که امام باقر(ع) فرمود:"آیا برای شما کیفیت وضوی پیامبر(ص) را نقل ننمایم؟ عرض کردیم: آری، حضرت دستور داد که قدحی از آب حاضر کنند و آن را جلو روی خود گذارد سپس آستین های خود را تا آرنج بالا زد و کف دست راست خود را در آب وضو فرو برد و فرمود: در صورتی که دست پاک باشد باید چنین کرد. سپس مشت خود را پر از آب کرد و بر پیشانی خود ریخت و فرمود:« بسم الله» و آب را بر محاسن خود جاری ساخت و دست خود را بر صورت و پیشانی خود کشید. سپس دست چپ خود را پر از آب کرد و بر روی آرنج دست راست خود ریخت و آن را بر ساق دست خود کشید، آنگاه آب تا سر انگشتانش جاری شد. سپس دست راست خود را پر از آب کرد و بر آرنج دست چپ ریخت و بر ساق دست چپ خود کشید و آب را بر اطراف انگشتانش جاری ساخت و بعد جلو سر خود و روی پاهای خود را با تری باقیمانده در دست راست و دست چپ خود مسح کشید.
زراره گوید امام باقر (ع) فرمود:شخصی از امیرمؤمنان (ع) در باره وضو پیامبر(ص) سؤال کرد. حضرت درست این جریان را برای او نقل فرمود.
سند این روایت :
علي بن إبراهيم بن هاشم أبو الحسن القمي:
رجالالنجاشي /ص260 : ثقة في الحديث ثبت معتمد صحيح المذهب
الخلاصةللحلي /ص100 : ثقة في الحديث ثبت معتمد صحيح المذهب
إبراهيم بن هاشم أبو إسحاق:
الخلاصةللحلي /ص5 : أصحابنا يقولون إنه أول من نشر حديث الكوفيين بقم و ذكروا أنه لقي الرضا عليه السلام و هو تلميذ يونس بن عبد الرحمن من أصحاب الرضا عليه السلام و لم أقف لأحد من أصحابنا على قول في القدح فيه و لا على تعديله بالتنصيص و الروايات عنه كثيرة و الأرجح قبول قوله
حماد بن عيسى أبو محمد الجهني:
رجالالنجاشي /ص143 : كان ثقة في حديثه صدوقا
فهرستالطوسي /ص157 : ثقة
رجالالطوسي /ص334 : ثقة
حريز بن عبد الله السجستاني:
فهرستالطوسي /ص162 : ثقة
زرارة بن أعين بن سنسن:
رجالالنجاشي /ص175 : شيخ أصحابنا في زمانه و متقدمهم و كان قارئا فقيها متكلما شاعرا أديبا قد اجتمعت فيه خلال الفضل و الدين صادقا فيما يرويه
الخلاصةللحلي /ص76 : شيخ من أصحابنا في زمانه و متقدمهم و كان فقيها قارئا متكلما شاعرا أديبا قد اجتمعت فيه خصال الفضل و الدين ثقة صادق فيما يرويه
اما روایت دیگری که وهابیون به آن استناد میکنند:
[8] فَأَمَّا مَا رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ«» عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُنَبِّهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ خَالِدٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ«» قَالَ جَلَسْتُ أَتَوَضَّأُ فَأَقْبَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص حِينَ ابْتَدَأْتُ فِي الْوُضُوءِ فَقَالَ لِي تَمَضْمَضْ وَ اسْتَنْشِقْ وَ اسْتَنَّ ثُمَّ غَسَلْتُ ثَلَاثاً فَقَالَ قَدْ يُجْزِيكَ مِنْ ذَلِكَ الْمَرَّتَانِ فَغَسَلْتُ ذِرَاعَيَّ وَ مَسَحْتُ بِرَأْسِي مَرَّتَيْنِ فَقَالَ قَدْ يُجْزِيكَ مِنْ ذَلِكَ الْمَرَّةُ وَ غَسَلْتُ قَدَمَيَّ فَقَالَ لِي يَا عَلِيُّ خَلِّلْ بَيْنَ الْأَصَابِعِ لَا تُخَلَّلْ بِالنَّارِ
فَهَذَا خَبَرٌ مُوَافِقٌ لِلْعَامَّةِ وَ قَدْ وَرَدَ مَوْرِدَ التَّقِيَّةِ لِأَنَّ الْمَعْلُومَ الَّذِي لَا يَتَخَالَجُ فِيهِ الشَّكُّ مِنْ مَذَاهِبِ أَئِمَّتِنَا ع الْقَوْلُ بِالْمَسْحِ عَلَى الرِّجْلَيْنِ وَ ذَلِكَ أَشْهَرُ مِنْ أَنْ يَدْخُلَ فِيهِ شَكٌّ أَوِ ارْتِيَابٌ بَيَّنَ ذَلِكَ أَنَّ رُوَاةَ هَذَا الْخَبَرِ كُلَّهُمْ عَامَّةٌ وَرِجَالُ الزَّيْدِيَّةِ وَ مَا يَخْتَصُّونَ بِرِوَايَتِهِ لَا يُعْمَلُ بِهِ عَلَى مَا بُيِّنَ فِي غَيْرِ مَوْضِعٍ
الاستبصار للطوسي (1/ 65) و تهذيب الأحكام (1/93) ووسائل الشيعة للحر العاملي (1/ 296).جواهر الكلام - الشيخ الجواهري - ج 36 - ص 296
ضعف سند:
الحسين بن علوان الكلبي:
رجالالنجاشي /ص52 : عامي و أخوه الحسن يكنى أبا محمد ثقة رويا عن أبي عبد الله عليه السلام و ليس للحسن كتاب و الحسن أخص بنا و أولى
حسین بن علوان عامی مذهب بوده است.
عمرو بن خالد الواسطي:
رجالالطوسي /ص142 : بتري
الخلاصةللحلي /ص241 : كان بتريا
او بتری مذهب بوده و هیچ توثیقی از وی در کتب رجالی شیعه درباره او یافت نمیشود.
مرحوم شیخ حر عاملی میگوید: این خبر موافق عامه (اهل سنت) و در مورد تقیه وارد شده چرا که در مذهب شیعه شکی نیست که بر پا باید مسح شود.
امیرالمومنین (ع) و رسول الله چگونه وضو میگرفتند و از آیه وضو چه برداشتی داشته اند:
چون در این باب در کتب اهل سنت روایت زیاد است لذا ما به چند روایت بسنده میکنیم.
وضوی رسول الله (ص)به نقل از صحیح بخاری :
5462 - حدثنا قيس بن حفص حدثنا عبد الواحد حدثنا الأعمش قال حدثني أبو الضحى قال حدثني مسروق قال حدثني المغيرة بن شعبة قال :
انطلق النبي صلى الله عليه و سلم لحاجته ثم أقبل فتلقيته بماء فتوضأ وعليه جبة شأمية فمضمض واستنشق وغسل وجهه فذهب يخرج يديه من كميه فكانا ضيقين فأخرج يديه من تحت الجبة فغسلهماومسح برأسه وعلى خفيه.
مغیرة بن شعبه گفت: پیامبر ص برای حاجت رفت سپس برگشت و برای او اب وضو اوردم و.... تا انجا که میگوید: سرش را مسح کرد و بر کفشش مسح کرد!!
صحيح بخاري:ج5ص2185- كتاب اللباس - باب من لبس جبة ضيقة الكمين في السفر
اهل سنت طبق این روایت در برخی موارد مسح بر کفش را جایز میدانند! درحالیکه ما میدانیم این روایت ساختگی و از جعلیات بنی امیه میباشد .
وضوی پیامبر (ص):
881 حدثنا علي بن حمشاذ العدل ثنا علي بن عبد العزيز ثنا حجاج بن منهال ثنا همام ثنا إسحاق بن عبد الله بن أبي طلحة ثنا علي بن يحيى بن خلاد عن أبيه عن عمه رفاعة بن رافع أنه كان جالسا عند رسول الله صلى الله عليه وسلم إذ جاء رجل فدخل المسجد فصلى فلما قضى صلاته جاء فسلم على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعلى القوم فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم ارجع فصل فإنك لم تصل وذكر ذلك إما مرتين أو ثلاثة فقال الرجل ما أدري ما عبت علي من صلاتي فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم إنها لا تتم صلاة أحد حتى يسبغ الوضوء كما أمره الله عز وجل يغسل وجهه ويديه إلى المرفقين ويمسح رأسه ورجله إلى الكعبين ثم يكبر ويحمد الله ويمجده ويقرأ من القرآن ما أذن الله له فيه ثم يكبر ويركع ويضع كفيه على ركبتيه حتى يطمئن مفاصلة ويستوي ثم يقول سمع الله لمن حمده ويستوي قائما حتى يأخذ كل عظم مأخذه ثم يقيم صلبه ثم يكبر فيسجد فيمكن جبهته من الأرض حتى يطمئن مفاصله ويستوي ثم يكبر فيرفع رأسه ويستوي قاعدا على مقعدته ويقيم صلبه فوصف الصلاة هكذا حتى فرغ ثم قال لا يتم صلاة أحدكم حتى يفعل ذلك هذا حديث صحيح على شرط الشيخين
المستدرك على الصحيحين ج 1 ص 368
قال الذهبي: على شرطهما
در روایت صحیح السندی که ذهبی هم تصریح به صحت سند میکند ، آموزش نماز از زبان مبارک پیامبر ص آمده است:
برای اختصار فقط قسمتهای های لایت شده ترجمه میشود: نماز کسی تمام و صحیح نیست تا اینکه: آنگونه که خداوند امر نموده وضو بگیرد؛ صورت و دستانش را تا آرنج بشوید و بر سر و پایش تا برآمدگی مسح کند .... و در هنگام ایستادن طوری با یایستد که همه استخوان ها در حالت عادی و جایگاه خودشان باشد.... و بعد از آن پیشانی اش را بر زمین بگذارد. طبق این روایت : مسح سر و پا ثابت میشود - دست باز نماز خواندن ثابت میشود- و سجده بر زمین نیز ثابت میشود.
و همچنین دیگر صاحبان صحاح مثل ابن ماجه و نسایی وابی داود نوشته اند:
460 حدثنا محمد بن يحيى حدثنا حجاج حدثنا همام حدثنا إسحق بن عبد الله بن أبي طلحة حدثني علي بن يحيى بن خلاد عن أبيه عن عمه رفاعة بن رافع أنه كان جالسا عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال إنها لا تتم صلاة لأحد حتى يسبغ الوضوء كما أمره الله تعالى يغسل وجهه ويديه إلى المرفقين ويمسح برأسه ورجليه إلى الكعبين .
صحيح وضعيف سنن ابن ماجة-تعلیق محمد ناصرالدین الالبانی-ج2ص32
تحقيق الألباني : صحيح
صحيح الترغيب والترهيب ( 1 / 93 ) ، صحيح أبي داود ( 804 )
رفاعة بن رافع گفت کنار پیامبر بودیم و ایشان فرمود : همانگونه که خداوند امر کرده(یعنی در قران اورده) برای وضو باید صورتش رابشویدو دستانش را تا آرنج ها و مسح کند سرش را و پایش را تا قوزک .
البانی هم این روایت را صحیح دانسته است.
و همچنین شوکانی از مفسرین نامی اهل سنت در تفسیر آیه شریفه وضو مینویسد:
-روى : عن إبن عباس : أنه قال : الوضوء غسلتان ومسحتان.
در روایت ابن عباس امده که گقت: وضو دو شستن(دست و صورت)دارد و دو مسح(سر و پا)
- قال : وكان عكرمة يمسح رجليه وقال : ليس في الرجلين غسل إنما نزل فيهما المسح.
و گقت: عکرمه پاهایش را مسح میکرد و گقت: در پاها شستنی نیست؛ انچه که نازل شده در ان مسح است
- وقال عامر الشعبي : نزل جبريل بالمسح.
و عامر شعبی گفت: جبرییل مسح را نازل کرد.
- قال : وقال قتادة : إفترض الله مسحتين وغسلتين.
و قتاده گفت: خداوند دو مسح و دو غسل را واجب کرد.
الشوكاني- تفسير فتح القدير - تفسير سورة المائدة - تفسير قوله تعالى :
يا أيها الذين آمنوا إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم إلى المرافق-الجزء : ( 1 ) - رقم الصفحة: 358
همچنین ابن کثیر دمشقی سلفی و قرطبی نیز در تفسیر این آیه همین نوشته اند:
إبن كثير- تفسير القرآن العظيم - تفسير سورة المائدة - تفسير قوله تعالى :
يا أيها الذين آمنوا إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم إلى المرافق-الجزء : ( 3 ) - رقم الصفحة : ( 52 )
- وقال إبن جرير : حدثنا : أبو كريب ، حدثنا : محمد بن قيس الخراساني ، عن إبن جريج ، عن عمرو بن دينار ، عن عكرمة ، عن إبن عباس قال : الوضوء غسلتان ومسحتان ، وكذا روى سعيد بن أبي عروبة ، عن قتادة.
ابن عباس گقت: وضو دو شستن(دست و صورت)دارد و دو مسح(سر و پا) .
- وقال إبن أبي حاتم : حدثنا : أبي ، حدثنا : أبو معمر المنقري ، حدثنا : عبد الوهاب ، حدثنا : علي بن زيد ، عن يوسف بن مهران ، عن إبن عباس : وإمسحوا برؤوسكم وأرجلكم إلى الكعبين ، قال هو المسح.
ابن ابی حاتم به روایت ابن عباس گفته: منظور از " وإمسحوا برؤوسكم وأرجلكم إلى الكعبين " مسح است
- وقال إبن جرير : حدثنا : يعقوب ، حدثنا : إبن علية ، حدثنا : أيوب قال : رأيت عكرمة يمسح على رجليه ، قال : وكان يقوله.
عکرمه نیز همان را گفته است.
- وقال إبن جرير : حدثني : أبو السائب ، حدثنا : إبن إدريس ، عن داود بن أبي هند ، عن الشعبي قال : نزل جبريل بالمسح.
و شعبی گفت: خداوند دو مسح و دو غسل را واجب کرد.
بخاری وضوی امیرالمومنین را نقل کرده است:
5293 حدثنا آدَمُ حدثنا شُعْبَةُ حدثنا عبد الْمَلِكِ بن مَيْسَرَةَ سمعت النَّزَّالَ بن سَبْرَةَ يحدث عن عَلِيٍّ رضي الله عنه أَنَّهُ صلى الظُّهْرَ ثُمَّ قَعَدَ في حَوَائِجِ الناس في رحبه الْكُوفَةِ حتى حَضَرَتْ صَلَاةُ الْعَصْرِ ثُمَّ أُتِيَ بِمَاءٍ فَشَرِبَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ وَذَكَرَ رَأْسَهُ وَرِجْلَيْهِ ثُمَّ قام فَشَرِبَ فَضْلَهُ وهو قَائِمٌ ثُمَّ قال إِنَّ نَاسًا يَكْرَهُونَ الشُّرْبَ قِيَامًا وَإِنَّ النبي صلى الله عليه وسلم صَنَعَ مِثْلَ ما صَنَعْتُ
صحيح البخاري ج 5 ص 2130
النَّزَّالَ بن سَبْرَةَ از امیرمومنان نقل کرده که:او نماز ظهر را خواند و برای براوردن حاجات مردم در رحبه (حیات مسجدکوفه) حضور داشت. تا اینکه وقت نماز عصر فرا رسید. سپس ابی خواست و نوشید و صورت و دستانش را شست-و سر و پاهایش را یادآور شد-و بعد باقیمانده آب را ایستاده نوشید و فرمود: مردم از نوشیدن اب بصورت ایستاده بدشان می اید واین درحالی است که که پیامبر ص همین کاری که من کردم انجام داد.
. اما ابوداود طیالسی و دیگران این روایت را به گونه ای دیگر و کامل نقل کرده اند:
أبو داود طیالسی در مسندش،همین روایت را بدون تحریف آورده :
حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، قَالَ: أَخْبَرَنِی عَبْدُ الْمَلِکِ بْنُ مَیْسَرَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ النَّزَّالَ بْنَ سَبْرَةَ، یَقُولُ: صَلَّى عَلِیٌّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ الظُّهْرَ فِی الرَّحَبَةِ ثُمَّ جَلَسَ فِی حَوَائِجِ النَّاسِ حَتَّى حَضَرَتِ الْعَصْرُ ثُمَّ أُتِیَ بِکُوزٍ مِنْ مَاءٍ فَصَبَّ مِنْهُ کَفًّا فَغَسَلَ وَجْهَهُ وَیَدَیْهِ وَمَسَحَ عَلَى رَأْسِهِ وَرِجْلَیْهِ ثُمَّ قَامَ فَشَرِبَ فَضْلَ الْمَاءِ وَهُوَ قَائِمٌ ثُمَّ قَالَ: إِنَّ نَاسًا یَکْرَهُونَ أَنْ یَشْرَبُوا وَهُمْ قِیَامٌ وَرَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَعَلَ مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتُ وَقَالَ: «هَذَا وُضُوءُ مَنْ لَمْ یُحْدِثْ»
این روایت -ومسح رأسه ورجلیه-علی ع،در وضو، سر و پاهایش را مسح کرده، یعنی وضو شیعة! لذا باید جناب اهل سنت دست به کار شوند و( وَمَسَحَ عَلَى رَأْسِهِ وَرِجْلَیْهِ) را تحریف نموده و به–(ذکر رأسه ورجلیه)تبدیل کنند..
( ج 1 ، ص 125 ، ناشر: دار هجر - مصر )( 141 -
همانطور که میبینید، در تصویر پاورقی ابو داود طیالسی محقق آن نوشته که این روایت را بخاری در حدیث 5616 آورده است... اما الان در بخاری ما آن را نمیبینیم!!!
حال مشاهده شد که وضوی شیعیان مثل وضوی امیرالمومنین به تبعیت از پیامبر ص می باشد...
و باز هم اقایان وهابی با تدلیس و دروغ از واقعیت ها فرار میکنند.
جهت شستن دست در وضو:
اهل سنت دستان خود را از مچ به سمت آرنج میشویند و دلیل اینکار خود را آیه " وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ" میدانند:
اما آیا معنی آیه این است که دستان خود را از مچ تا آرنج بشویید؟
نکته:
در آیه نامی از مچ برده نشده ؛ بلکه معنی این چنین است:
و دستانتان را تا ارنج بشویید.
همه میدانند که دست ممکن است به ناحیه از بازو تا نوک انگشتان اطلاق میشود.
خب سوال اینجاست که چرا اهل سنت از مچ خود را به سمت آرنج میشویند؟ و چرا از بازو تا ارنج را نمیشویند؟
وقد اختلف الناس في الموضع الذي تقطع فيه يد السارق فقال بعضهم الرسغ وجمهور الناس عليه وقال بعضهم المرفق وقال بعضهم المنكب وذلك لأن الله تعالى لم يحد فيه حدا كما حد في الوضوء فقال تعالى : فاغسلوا وجوهكم وأيديكم إلى المرافق
غريب الحديث لابن قتيبة ج 1 ص 223 ، اسم المؤلف: عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدينوري أبو محمد الوفاة: 276
و مردم در جایی که دست دزد باید قطع شود اختلاف کردند؛ بعضی از آنها گفته اند: منظور مچ است .... و بعضی گفته اند منظور آرنج است و بعضی هم گفته اند منظور از شانه (بالای بازو) است . و این بخاطر آن است که خداوند در آیه وضو حدی را مشخص نکرده است و فرموده: " فاغسلوا وجوهكم وأيديكم إلى المرافق".
اما آیا واژه "الی" نقطه شروع و پایان را برای ما نشان میدهد؟
الی یعنی تا . و نقطه شروع و پایان در آن مشخص نیست.
مثال: از تهران تا بندرعباس هزار کیلومتر است و باید اسفالت شود.
آیا یک فارس زبان از واژه "تا" میفهمد که باید از تهران تا بندرعباس آسفالت شود یا مقصود حد فاصل بین این دو شهر است؟
درآیه وضو هم مقصود حد فاصل بین آرنج و نوک انگشتان است.
یعنی باید حد فاصل بین نوک انگشتان تا آرنج شسته شود . و از این آیه نقطه شروع و پایان برداشتی نمیشود.
اقای بغوی مفسر شهیر اهل سنت ، در تفسیر خود مینویسد که معنی الی جهت شستن نیست بلکه معنی معیت را دارد:
قوله تعالى ) وأيديكم إلى المرافق ( أي مع المرافق كما قال الله تعالى ) ولا تأكلوا أموالهم إلى أموالكم ( أي مع أموالكم وقال ) من أنصاري إلى الله ( أي مع الله وأكثر العلماء على أنه يجب غسل المرفقين وفى الرجل يجب غسل الكعبين
تفسير البغوي ج 2 ص 15
سخن خداوند " و دستانتان تا آرنج" یعنی دستانتان به همراه آرنج ها. همانطوری که خداوند میفرماید: " و اموال آنها(یتیم) را تا اموال خود نخورید" یعنی با اموالتان .
و در ایه : "از نصاری تا الله" یعنی با الله و بیشتر علما گفته اند که شستن آرنج واجب است ....
همچنین اقای بن باز مفتی اعظم سابق وهابیت میگوید:
http://binbaz.org.sa/node/16658
هل يجب عند غسل اليد عند الوضوء من المرفق إلى الكف من الأعلى إلى الأسفل، أم أنه لا يجب التقيد باتجاه معين؟
الواجب غسل اليد من أطراف الأصابع إلى المرفق في الوضوء، كان النبي -صلى الله عليه وسلم- كان يغسل ذراعيه مع المرفقين حتى يشرع في العضد، يعني يدخل المرفقين في الغسل، سواءٌ بدأ من أعلى أو من أسفل، المهم أن يجري الماء على اليد من أطراف الأصابع إلى المرفق إلى أول العظم، وهكذا في الرِّجل يجري الماء على الرجلين حتى يستدخل الكعبين يشرع في الساق، فتكون المرفقان والكعبان كلها داخلة في المغسول.
الكتاب: فتاوى نور على الدرب، المؤلف: عبد العزيز بن عبد الله بن باز (المتوفى: 1420هـ)، جمعها: الدكتور محمد بن سعد الشويعر - ج5ص104
فایل صوتی صدای بن باز:
http://ibnbaz.org/audio/noor/018820.mp3
سوال: آیا در هنگام وضو، شستن آرنج تا دست از بالا به پایین واجب است یا اینکه جهت آن مهم نیست؟
جواب :
آن چیزی که واجب است، شستن دست از دور انگشتان تا آرنج است . پیامبر ص دستانش(ساعد) را با آرنج میشست تا اب بر بازو هم جاری میشد. یعنی اینکه آرنج در شست و شو وارد میشود . جدای از اینکه از بالا شروع شود یا از پایین ؛ مهم این است که آب بر دست از اطراف انگشتان تا آرنج تا اول استخوان جاری شود ...
با همه وجود فعل اهل بیت برای ما حجت هست. و ما آنگونه که ایشان وضو گرفته اند، وضو میگیریم و قبلا گفتیم که اهل بیت به چه نحوی وضو میگرفتند.
نکته:
198 حدثنا أبو نُعَيْمٍ قال حدثنا مِسْعَرٌ قال حدثني بن جَبْرٍ قال سمعت أَنَسًا يقول كان النبي صلى الله عليه وسلم يَغْسِلُ أو كان يَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ إلى خَمْسَةِ أَمْدَادٍ وَيَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ
صحيح البخاري ج 1 ص 84
ترجمه: انس مي گويد: نبي اكرم - صلى الله عليه و اله و سلم - با يك صاع يا پنج مد آب، غسل مي كرد و با يك مد آب، وضو مي گرفت.
509 حدثنا أبو بكر بن إسحاق ثنا الحسن بن علي بن زياد وأخبرني عبد الله بن محمد بن موسى ثنا محمد بن أيوب قالا ثنا إبراهيم بن موسى الرازي ثنا يحيى بن زكريا بن أبي زائدة ثنا شعبة عن حبيب بن زيد عن عباد بن تميم عن عبد الله بن زيد أن النبي صلى الله عليه وسلم أتي بثلثي مد من ماء فتوضأ فجعل يدلك ذراعيه هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه
قال الذهبي في التلخيص : على شرطهما
المستدرك على الصحيحين ج1 ص243
هر یک مد چقدر است؟
سایت اسلام وب :
http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=96044
فلتر الماء يكفي للوضوء ،بل يكفي للوضوء المد الذي هو أقل من اللتر، حيث يساوي 0,688لتر. وقد ثبت أن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ كان يتوضأ بالمد ويغتسل بالصاع كما في البخاري ومسلم
یک لیتر آب برای وضو کافی است بلکه یک مد که کمتر از یک لیتر است و مقدار آن تقریبا 688/0 لیتر است است (تقریبا نصف). چرا که ثابت است از پیامبر ص که با یک مد وضو گرفتند .
سایت اداره اوقاف امارات
http://www.awqaf.gov.ae/Fatwa.aspx?SectionID=9&RefID=16015
- والخلاصة
المد هو الحجم المقابل لملء اليدين المتوسطتين لا مقبوضتين ولا مبسوطتين، ويختلف وزنه من مادة إلى أخرى، ويقدر وزنه من الشعير بحوالي: 510غرام، وحجم المد هو:625 مليلتر، ووزن مد من الأرز حوالي 555 غرام. وأقل ما يجزئ في إطعام المسكين في الكفارات هو أن يملك مدا من غالب القوت، ومن زاد على ذلك حسب التقديرات الموجودة المتعلقة بيسر الناس فذلك حسن، والله تعالى أعلم.
خلاصه آنکه حجم یک مد 625 میلی لیتر است .
که اگر تقسیم بر سه کنیم میشود: تقریبا 209 میلی لیتر
پس ثابت شد که پیامبر ص به اندازه یک لیوان و بلکه کمتر از یک لیوان وضو گرفته اند. آیا با شیوه اهل سنت میتوان با این مقدار آب وضو گرفت؟ یا با شیوه اهل بیت میشود؟
ما از اهل سنت تمنا داریم که برای یکبار هم که شده مثل پیامبر (ص) با یک مد آب یا حتی یک سوم یک مد وضو بگیرند؛ البته اگر آب کم نیاورند!!!
العبد الأحقر أبواحمد الفارسي