Font Size

Profile

Cpanel

فقط همین یک روایت برای اثبات برتری امیرالمومنین (ع) بر دیگران(عمر،ابوبکر وعثمان و...)کافی است

 

بنده دو روایت با سند صحیح را از کتب اهل سنت نقل می کنم؛که هر کدام آنها به تنهایی برای اثبات  افضلیت آقا امیرالمومنین (ع) بر سایر افراد کفایت می کند...

روایت اول:

4002 - حدثنا محمد بن محمد بن أحمد ثنا محمد بن عبد الله الحضرمي ثنا أبو بكر ابن أبي شيبة ثنا أحمد بن مفضل حدثنا جعفر الأحمر عن هلال أبي أيوب الصيرفي عن أبي كثير الأنصاري عن عبد الله بن أسعد قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : انتهيت ليلة أسري بي إلى السدرة المنتهى فأوحي إلي في علي بثلاث : أنه إمام المتقين وسيد المسلمين وقائد الغر المحجلين إلى جنات النعيم . رواه رباح بن خالد ويحيى بن أبي كثير عن جعفر الأحمر مثله .

معرفة الصحابة ج 3 ص 1587

 

پیامبر ص می فرمایند:شبی که در سدره المنتهی بودم،درباره علی سه چیز بر من وحی شد؛قطعا او امام متقین،سید مسلمانان و پیشوا و امیر پیشانی سفیدان است...

حاکم نیشابوری نیز همین روایت را با سند دیگری نقل می کند و در پایان به صحیح بودن این روایت تصریح می کند:

4668 حدثنا أبو بكر بن إسحاق أنبأ محمد بن أيوب أنا عمرو بن الحصين العقيلي أنبأ يحيى بن العلاء الرازي ثنا هلال بن أبي حميد عن عبد الله بن أسعد بن زرارة عن أبيه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم أوحي إلي في علي ثلاث أنه سيد المسلمين وإمام المتقين وقائد الغر المحجلين هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه

المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 148

این روایت در کتب زیادی از اهل سنت نقل شده است.

هرچند برای صحیح بودن این روایت تصحیح حاکم نیشابوری کفایت می کند،اما سند روایت فوق را بررسی می کنیم:

محمد بن محمد بن أحمد

خطیب بغدادی درباره او گفته است:ثقة

محمد بن عبد الله بن سليمان

دارقطنی:في سؤالات أبي عبد الرحمن السلمي ، قال : ثقة جبل لوثاقته

ابن ابی حاتم رازی:صدوق

ذهبی:صنف المسند والتاريخ ، وكان متقنا ، وثقه الناس ، وما أصغوا إلى ابن أبي شيبة ، وكان محدث الكوفة

عبد الله بن محمد بن إبراهيم بن عثمان بن خواستي(ابن ابی شیبه)

استاد بخاری و از راویان صحیح بخاری و مسلم.(طبق مبنای علم رجال اهل سنت هرکس از راویان بخاری یا مسلم باشد از پل توثیق عبور کرده است)

أحمد بن المفضل القرشي

ابوحاتم رازی:صدوق من رؤساء الشيعة

ابن حبان:ذكره في الثقات...

ذهبی:صدوق شيعي

جعفر بن زياد الأحمر

ابوداود سجستانی:صدوق شيعي

ابوزرعه رازی:صدوق

احمدبن حنبل:صالح الحديث وكان يتشيع

نسایی(سخت گیرترین در رجال):ليس به بأس

ابن عبدالله عجلی:كوفي ثقة

ابن حجر عسقلانی و ذهبی:صدوق يتشيع

هلال بن أيوب الصيرفي

ابن حبان :ذكره في الثقات وقال : أبو أيوب يروى عن أبي كثير روى عنه جعفر الأحمر

رتبه وی در میان رجال اهل سنت مقبول است.

أفلح مولى أبي أيوب الأنصاري

از راویان صحیح مسلم است.

عبد الله بن أسعد بن زرارة:

از صحابه پیامبر ص است.(طبق نظر اهل سنت صحابه یعنی کسی که فقط یک بار پیامبر را دیده باشد؛و همین برای وثاقت وی کافی است)

در نتیجه سند این روایت هیچ اشکالی (بر مبنای اهل سنت) ندارد.

 

حال سوال اینجاست:

آیا ابوبکر، عمر  و عثمان     که اهل سنت ایشان را برتر از امیرمومنان ع میدانند،آیا مسلمان هستند یا نه؟ اگر نه که تکلیف معلوم است ...  اگر آری که باید گفت طبق این روایت سید و آقای ایشان و سایر مسلمین آقا امیرالمومنین ع است.

و نیز باید پرسید که آیا ایشان با تقوا بودند یا خیر؟

اگر بودند این روایت با صراحت می گوید که آقا امیرالمومنین ع امام و پیشوای هر متقی است.

وآقا امیرالمومنین جلودار و فرمانده و امیر هر پیشانی سفیدی تا روز قیامت است.

 

اگر آقایان اهل سنت و جماعت پاسخی دارند بفرمایند...

 

 

روایت دوم:

360 حدثنا أَحْمَدُ بن عَمْرٍو الْبَزَّارُ وأَحْمَدُ بن زُهَيْرٍ التُّسْتَرِيُّ قَالا ثنا محمد بن عُثْمَانَ بن كَرَامَةَ ثنا عُبَيْدُ اللَّهِ بن مُوسَى ثنا يُوسُفُ بن صُهَيْبٍ عن دُكَيْنٍ عن وَهْبِ بن حَمْزَةَ قال صَحِبْتُ عَلِيًّا مِنَ الْمَدِينَةِ إلى مَكَّةَ فَرَأَيْتُ منه بَعْضَ ما أَكْرَهُ فقلت لَئِنْ رَجَعْتُ إلى رسول اللَّهِ لأَشْكُوَنَّكَ إليه فلما قَدِمْتُ لَقِيتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم فقلت رأيت من عَلِيٍّ كَذَا وَكَذَا فقال لا تَقُلْ هذا فَهُوَ أَوْلَى الناس بِكُمْ بَعْدِي             المعجم الكبير ج 22 ص 135

وهب میگوید در سفری با امیرالمونین ع همسفر شدم و از او چیزهایی دیدم که خوشم نیامد؛با خود گفتم که وقتی برگشتم به پیامبر ص شکایت خواهم کرد؛وقتی برگشتم گفتم که از علی چنین و چنان دیدم؛پیامبر ص فرمود: این را نگو...پس او اولی الناس(از خودتان به شما بیشتر اولیت دارد)بعد از من...(علی سزاوارترین مردم نسبت به مومنین به خودشان ، بعد از من است)

خداوند در قرآن می فرماید:

النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ ...        6-احزاب        پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است؛

 

 

 همانطور که قرآن  امیرالمومنین ع را نفس و جان پیامبر ص معرفی کرده بود ، پیامبرص نیز به مردم می فرمود که او همانند پیامبر بر تمام مومنین اولویت دارد. ونیز طبق قرآن پیامبر ص هر چه که می گوید وحی است و از روی هوا و هوس سخن نمی گوید. 

 

فمن حاجک فيه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الکاذبين.ال عمران61

 

و ما ينطق عن الهوى.ان هو الا وحي يوحى.نجم3-4

 

 

 طبیعی است که جان و نفس پیامبر ص بودن ، یعنی اینکه در همه امور امیرالمومنین ع مثل پیامبر است. واین روایت فقط موید یک ویژگی است ،آن هم اولی بودن بعد از پیامبر حتی در زمان پیامبرص.

 

همچنین ابوبکر هیثمی  می نویسد:

وعن وهب بن حمزة قال صحبت عليا إلى مكة فرأيت منه بعض ما أكره فقلت لئن رجعت لأشكونك إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما قدمت لقيت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت رأيت من علي كذا وكذا فقاللا تقل هذا فهو أولى الناس بكم بعدي رواه الطبراني وفيه دكين ذكره ابن أبي حاتم ولم يضعفه أحد وبقية رجاله وثقوا

مجمع الزوائد ج 9 ص 109

 

 او می گوید : این روایت را طبرانی نقل کرده که دکین در ان است و هیچ کس او را تضعیف نکرده و بقیه رجال ثقه هستند.

 

هر چند تصحیح آقای هیثمی برای صحیح بودن روایت کفایت می کند،اما روایت را بررسی سندی می کنیم:

 

بررسی سندی این روایت:

 

أحمد بن عمرو بن عبد الخالق بن خلاد بن عبيد الله:

ابوالفرج ابن جوزی:كان حافظا للحديث

ابوسعد سمعانی:كان حافظ من أهل البصرة ، وكان ثقة

ابونعیم اصبهانی:الحافظ

ابن حجر:الحافظ

ذهبی:صدوق مشهور

أحمد بن يحيى بن زهير:

ذهبی:الإمام الحجة المحدث البارع علم الحفاظ شيخ الإسلام

محمد بن عثمان محمد بن عثمان بن كرامة:

از راویان صحیح بخاری است.

عبيد الله بن موسى بن باذام:

از راویان صحیح بخاری و مسلم است.

يوسف بن صهيب الكندي:

ابوحاتم رازی:لا بأس به

ابن حبان:ذكره في الثقات

ذهبی ،یحیی بن معین،ابن حجر و...:  ثقة

دكين بن سعد الخثعمي ووهب بن حمزة:

از صحابه پیامبر ص هستند.

 

غیر از طبرانی،ابونعیم اصفهانی و ابن اثیر جزری و هیثمی و... نیز با سند صحیح این روایت را نقل کرده اند.

 

دیگر سوالی پیش نمی آید که مطرح کنیم....  

 

 

 و عاقل را اشارتی کافی است....

نظرات   

 
0 #2 منوچهراز کردستان 1394-03-23 19:50
با سلام حضرت علی خلیفه چهارم ما است



پاسخ:
با سلام
در پاسخ به روایات ذکر شده ، جواب بهتری ندارید؟
نقل قول
 
 
0 #1 منوچهراز کردستان 1394-03-23 19:47
با سلام حضرت علی خلیفه چهارم است تمامی :lol:




پاسخ:
علیکم السلام
در اینکه خلافت ظاهری و دنیوی بعد از سه نفر به امیرالمومنین ع برگشت ، شکی نیست.
اما اگر خلافت بلافصل الهی(امامت) را بخواهیم بگوییم، او خلیفه و امام اول است.

این مطلب از کتب سنی براحتی ثابت میشود.


شما میتوانید در اتاق ندای شیعه در مسنجر پلتاک حضور داشته باشید و با ما به صورت زنده گفت و گو کنید
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

آمار بازدید کنندگان

امروز51
دیروز109
این هفته280
این ماه1459
مجموع147244

آی پی شما: 35.175.190.77 مرورگر شما: Unknown - Unknown چهارشنبه, 21 آذر 1397 07:16

سایت صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمومنین است. پشتیبانی: CoalaWeb

تصاویر اتفاقی

403788_104048389740135_256844185_n.jpg