Warning: file_put_contents(): Only 0 of 29 bytes written, possibly out of free disk space in /home/siddiqir/public_html/libraries/joomla/filesystem/file.php on line 421

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/siddiqir/public_html/libraries/joomla/filesystem/file.php:421) in /home/siddiqir/public_html/plugins/system/jat3/jat3/core/parameter.php on line 107
صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمومنین است - امام شافعي : خوردن گربه کوهي ، موش خرما ، جوجه تيغي ، راسو ، بزمجه و ... جايز است + تصاوير کتاب

Font Size

Profile

Cpanel

امام شافعي : خوردن گربه کوهي ، موش خرما ، جوجه تيغي ، راسو ، بزمجه و ... جايز است + تصاوير کتاب

بسم الله الرحمن الرحيم

امام شافعي : خوردن گربه کوهي ، موش خرما ، جوجه تيغي ، راسو ، بزمجه و ... جايز است

ماوردي بصري شافعي در کتاب الحاوي الکبير مي‌نويسد:

فأما السنور فضربان : أهلي ووحشي
وأما السنور البري ففي إباحة أكله وجهان كابن آوى :
أحدهما : يؤكل وهو مقتضي تعليل الشافعي ، لأنه لا يبتديء بالعدوي.
والثاني : لا يؤكل ، وهو مقتضى تعليل المروزي ، لأنه يعيش بأنيابه.
قال الشافعي : ويؤكل الوبر والقنفذ والوبر دويبة سوداء أكبر من ابن عرس. وفي أكل ابن عرس وجهان:
أحدهما يؤكل . على مقتضى تعليل الشافعي.
والثاني : لا يؤكل ، على مقتضى تعليل المروزي.
فإن قيل : فكيف أبحتم أكل القنفذ وقد روي أبو هريرة أنها ذكرت عند رسول الله (ص) فقال : «خبيثة من الخبائث»
قيل : يحتمل إن صح الحديث على أنها خبيثة الفعل دون اللحم ، لما فيه من إخفاء رأسه عند التعرض لذبحه ، وإبداء شوكه عند أخذه.
فأما أم حبين ففي إباحة أكلها وجهان :
أحدهما : تؤكل ، وهو مقتضي كلام تعليل الشافعي ، وقد نص على أن فيه الجزاء
والوجه الثاني : أنها لا تؤكل ، وهو مقتضى تعليل المروزي، وقد قال فيها البدوي ما قال
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اما گربه دو قسم است: اهلي و وحشي
اما گربه کوهي : در باره جواز خوردن آن دو نظر وجود دارد : يک نظر اين است که خورده مي‌شود و اين نظر مقتضاي استدلال شافعي است ؛ چون ابتدا به حمله نمي‌کند.
نظر ديگر اين است که جايز نيست و مقتضاي استدلال مروزي است ؛ چون به خاطر نيش‌هايش زنده است (گوشت‌خوار است).
 
 

شافعي گفته: خوردن وبر و جوجه تيغي جايز است . وبر حيوان کوچکي است سياره رنگ و بزرگتر از راسو (موش خرما) .
 
 

در باره خوردن راسو نيز دو نظر وجود دارد : يک نظر اين است که جايز است و اين نظر مقتضاي استدلال شافعي است
دوم : جايز نيست و اين مقتضاي استدلال مروزي است.
 
 
 

اگر گفته شود که چگونه خوردن جوجه تيغي را جايز مي‌دانيد ؛ با اين که ابوهريره نقل کرده است که نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله در باره آن سخن گفته شد ، آن حضرت فرمود: «يکي از خبيث‌ها است»
 
 

گفته شده: اگر حديث صحيح باشد، احتمال دارد اين است که اين حيوانات کارش بد است نه گوشتش ؛ چون در هنگامي براي سر بريدن او اقدام مي‌شود، سرش را مخفي کرده و تيغ‌هايش را در هنگام گرفتن آشکار مي‌کند
اما ام حبين (بزمجه) در باره خوردن آن نيز دو ديدگاه وجود دارد:
 
 

نظر اول اين است که خورده مي‌شود و اين ديدگاه مقتضاي استدلال شافعي است.
نظر دوم اين است که خورده نمي‌شود و اين نظر مقتضاي استدلال مروزي است.
 

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی

آمار بازدید کنندگان

امروز43
دیروز39
این هفته364
این ماه1787
مجموع310851

آی پی شما: 34.239.148.127 مرورگر شما: Unknown - Unknown شنبه, 01 مهر 1402 11:19

سایت صدیق اکبر و فاروق اعظم امیرالمومنین است. پشتیبانی: CoalaWeb

تصاویر اتفاقی

IMG_6634.jpg